Volle Gaas met de fiets van Pajottenland naar Brussel
Nieuwe vlotte fietsverbinding tussen Galmaarden en Brussel in de steigers
In het hart van het Pajottenland komt een vlotte fietsverbinding die toelaat om snel naar Brussel te pendelen: de VolleGaas-fietsroute. Het afgelopen jaar bestudeerde de provincie Vlaams-Brabant, in de schoot van het strategisch project Opgewekt Pajottenland, en samen met de gemeenten Galmaarden, Gooik, Lennik en Sint-Pieters-Leeuw, de mogelijkheden voor deze nieuwe fietsverbinding. Aan de Vervoerregioraad is nu de vraag gesteld om deze route op te nemen in het Bovenlokale Fietsroutenetwerk.
VolleGaas-route
“De ambitie is om samen met de Pajotse gemeenten een centrale fietsruggengraat, de VolleGaas-fietsroute, te realiseren die woonkernen in het Pajottenland vlot verbindt met Brussel. Door een beperkt aanbod aan openbaar vervoer in onze regio gebeuren veel verplaatsingen nog met de wagen. Deze fietsroute, in combinatie met de elektrische fiets, zal onze pendelaars nieuwe mogelijkheden geven,” zegt Simon De Boeck, schepen van mobiliteit van Gooik, die het initiatief nam voor deze vlotte fietsverbinding.
“Het wordt geen fietssnelweg, zoals de naburige F20 fietssnelweg langs het kanaal tussen Halle en Brussel, maar wel een vlotte doorfietsroute die de oude trambedding in Gooik combineert met autoluwe wegen, landbouwwegen en fietsstraten. Minder ambitieus dan een fietssnelweg, maar wel even handig en aangepast aan het Pajottenland,” zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.
“Deze route kadert perfect in het strategisch project Opgewekt Pajottenland dat inzet op hernieuwbare energie en hier ook een besparingsopdracht aan koppelt. De wagen thuislaten en je functioneel verplaatsen met de fiets is hier een mooi voorbeeld van”, zegt Ann Schevenels, gedeputeerde voor ruimtelijke planning.
De VolleGaas-route die Galmaarden met Brussel verbindt zal ongeveer 28 km lang zal zijn en takt aan op de linkeroever van het kanaal Brussel-Charleroi. Van hieruit hebben fietsers talrijke mogelijkheden om zich verder in de richting van hun eindbestemming te begeven.
Naar snelle realisatie
“De route zal vooral gebruik maken van bestaande wegen. Hierdoor zijn grote stukken van de VolleGaas-route nu al vlot befietsbaar, al zijn er nog wel enkele ontbrekende stukken ook. Dit maakt de route niet alleen sneller realiseerbaar, maar ook duurzamer, goedkoper en vlotter te integreren in de omgeving,” zegt schepen Simon De Boeck.
“We willen de gemeenten graag ondersteunen in dit mooie project dat duurzame mobiliteit voor de Pajotse inwoners binnen handbereik brengt. Als eerste stap zullen we de route opnemen in het bovenlokale fietsroutenetwerk. Daartoe dienden wij, met ondersteuning van de gemeenten, een aanvraag in bij de Vervoersregioraad. Opname in het netwerk is een eerste belangrijke stap naar verdere realisatie van de route en toegang tot subsidies,” zegt gedeputeerde Tom Dehaene.
Volle gaas genieten
De naam ‘VolleGaas’ verwijst niet alleen naar de nagestreefde vlotheid van de route, maar ook naar Vollezele, Leerbeek, Lennik en Galmaarden, en het kasteel van Gaasbeek waarlangs de route loopt.
De aantrekkelijke route zal functionele fietsers richting de hoofdstad loodsen, maar hen ook laten genieten van de mooie panorama’s van het Pajottenland. Ook voor recreatieve fietsers en toeristen zal de route aangenaam fietsen zijn.
Tom Dehaene
Ann Schevenels
Simon De Boeck
Joris Van Damme
Carolien Ruebens
Frank Ilsbroux