Vier kilometer fietssnelweg tussen het station van Vilvoorde en de Haachtsesteenweg in Haren
Projectnota fietssnelweg F215/FR0 klaar
De provincie Vlaams-Brabant heeft de eerste plannen klaar voor een nieuwe fiets- en wandelas van 4 kilometer die in de toekomst het station van Vilvoorde zal verbinden met de Haachtsesteenweg in Haren. Deze projectnota is een eerste stap in de realisatie van de volledige F215 en een ontbrekend stuk van de FR0. Ook de aansluitingen met andere fietssnelwegen zoals de F3, F214, F216 en F217 worden in dit project aangepakt. De provincie draagt de projectnota nu over aan De Werkvennootschap, die in het kader van ‘Werken Aan De Ring’ zal overgaan tot de concrete realisatie van dit project.
Filmpje 'Plannen F215/FR0 klaar: https://youtu.be/QxjXX0pSvr8
Fietsen en wandelen langs het spoor
De toekomstige fietssnelweg zal volledig in de spoorbedding worden aangelegd. De F215 vertrekt dan ook aan het station van Vilvoorde, waar er ter hoogte van de Luchthavenlaan aansluiting komt met de F214 (Vilvoorde – BRUCARGO). Vanaf daar gaat het langs de sporen zuidwaarts via kruisingen met de Vilvoordelaan en de Kerklaan, waar er aansluiting gemaakt wordt met de F217 (Vilvoorde-Machelen).
Vervolgens gaat de F215 ter hoogte van het Viaduct van Vilvoorde over in de FR0 die verder de spoorlijn volgt via kruisingen met onder andere de Budasesteenweg en de Verdunstraat.
Het traject eindigt ter hoogte van de Haachtsesteenweg (N21) waar het aansluiting zal krijgen met de F3 (Brussel-Leuven), F216 (Brussel-Machelen) en het vervolg van de FR0 richting Sint-Stevens-Woluwe.
Alle kruisingen met ander verkeer op deze route maakten deel uit van de studie waarin gekozen werd voor zowel veilige fietskruisingen als fietsbruggen parallel aan de bestaande spoorwegbruggen. Bij iedere kruising worden er ook toegangshellingen voorzien. Op die manier wordt er verbinding gemaakt met verschillende zones rond dit traject.
Bij de kruising met de Haachtsesteenweg, waar veel routes samenkomen, is bijkomend onderzoek nodig. In de projectnota worden verschillende scenario’s naar voor geschoven. De definitieve beslissing volgt later.
De 4 meter brede fietssnelweg wordt over het volledige traject aangelegd in asfalt. Daarnaast wordt ook steeds een 2 meter breed aanliggend voetpad voorzien. De fietssnelweg wordt ook steeds verlicht en is toegankelijk voor fietsverkeer in beide richtingen.
Investeren in kwaliteit en duurzaamheid
“Met de plannen voor de F215 en het aansluitende stuk van de FR0 willen we een rode draad uittekenen voor dit gebied waar de komende jaren op verschillende vlakken veel zal veranderen”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. “We willen niet alleen de positie van de fiets versterken als alternatief voor gemotoriseerd verkeer in deze zeer drukke regio. De kwaliteit van de fietssnelweg zal ook mee de inrichting van de publieke ruimte in dit gebied bepalen.”
De provincie Vlaams-Brabant startte deze studie in 2018 op en werkte samen met verschillende partners, zoals de stad Vilvoorde, gemeente Machelen, Stad Brussel, Brussel Mobiliteit, Infrabel, NMBS, Regie der Gebouwen, Vlaanderen en de Werkvennootschap.
Overdracht aan De Werkvennootschap
De Werkvennootschap neemt de resultaten van de projectnota nu in ontvangst en zal in het kader van ‘Werken aan de Ring’ overgaan tot de concrete realisatie van dit project en begint nu met de definitieve opmaak van de plannen voor deze missing link.
Meer info:
De Grote Versnelling
Dit project kadert in de Grote Versnelling. De Grote Versnelling is een samenwerking tussen Vlaanderen, de provincies en de gemeenten om het fietsbeleid te versnellen en verdiepen via fietsdeals.
Meer info: www.degroteversnelling.be
Tom Dehaene
Inne Van Engeland
Frank Ilsbroux