Vernieuwingswerken station Diest gaan van start
Aan het station van Diest gaan op 15 december grote vernieuwingswerken van start. Het Stationsplein wordt vernieuwd, er komt een nieuw busstation en in het treinstation zelf worden de perrons verhoogd en komt er over de sporen een nieuwe voetgangersbrug met liften en trappen naar elk perron. Tot slot wordt ook de capaciteit van de twee fietsparkings verdubbeld. Morgen starten de werken aan de fietsenstalling op het Stationsplein.
Elke week nemen gemiddeld zeventienduizend mensen de trein in het station van Diest (aantal voor de Coronacrisis). Voor het comfort van deze reizigers en om nog meer reizigers aan te trekken, moet het station de komende jaren verder uitgroeien tot een functioneel en toegankelijk mobiliteitsknooppunt, waar reizigers in alle comfort kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.
Dubbel zoveel fietsparkeerplaatsen
De twee fietsparkings aan het station, één aan de voorzijde en één aan de achterzijde, worden volledig vernieuwd en uitgebreid. De totale capaciteit zal verdubbelen van 420 naar 834 plaatsen.
De meeste plaatsen komen aan de fietsenstallingen aan de voorzijde van het station. Deze werken, die morgen van start gaan, moeten in de eerste helft van volgend jaar zijn afgerond. Tijdens de werken kunnen reizigers hun fiets parkeren in een tijdelijke fietsenstalling.
De fietsparking aan de achterkant van het station wordt overdekt en uitgebreid in 2023.
Integraal toegankelijk station
De grootste werken aan het station starten in de tweede helft van volgend jaar. Samen met Infrabel verhoogt NMBS de twee perrons, waardoor reizigers eenvoudiger in en uit de trein kunnen stappen. Er komen ook nieuwe schuilhuisjes, banken, luifels en verlichting.
Boven de perrons komt een nieuwe voetgangersbrug, met liften en trappen naar elk perron. De huidige voetgangersbrug wordt afgebroken van zodra de nieuwe klaar is. De onderdoorgang in het station zal worden gerenoveerd.
Deze werken moeten in de loop van 2024 zijn afgerond. Het station van Diest zal dan integraal toegankelijk zijn, waardoor alle reizigers – ook zij met een beperkte mobiliteit – op alle perrons eenvoudig de trein kunnen nemen.
Nieuw stationsplein met busstation
In een volgende fase zal De Lijn een nieuw busstation bouwen ten westen van het bestaande busstation. Bij het ontwerp werd er volop ingezet op een comfortabele plek voor reizigers en personeel ; groenzones hebben hierin ook een plaats gekregen. Het nieuwe busstation zal plaats kunnen bieden aan 8 (gelede) bussen, met daarnaast ook nog 2 wachthaltes, waar bussen hun vertrektijd kunnen afwachten zonder het andere verkeer te hinderen.
Het nieuwe busstation zal ook ruime en moderne schuilmogelijkheid bieden, en er wordt veel aandacht besteed aan toegankelijkheid voor mindervaliden en slechtzienden. Tenslotte voorziet De Lijn ook digitale reizigersinformatieborden op het nieuwe busstation. De Lijn blijft het bestaande busstation gebruiken tot het nieuwe klaar is.
Wanneer het nieuwe busstation door De Lijn is gerealiseerd en in gebruik genomen, kan de Stad Diest het Stationsplein, gelegen voor het stationsgebouw, heraanleggen. Zowel aan de voor- als aan de achterzijde van het station komt een Kiss&Ride.
Uitgebreid treinaanbod
Ook het treinaanbod in Diest wordt sterk uitgebreid. Zo komt er tegen 2023 een snelle ICverbinding tussen Hasselt en Antwerpen, die ook zal stoppen in Diest. Reizigers uit Diest zullen daardoor in amper 45 minuten in Antwerpen-Centraal staan.
Nog tegen 2023 zal de IC Hasselt – Leuven – Brussels Airport-Zaventem – AntwerpenCentraal op zondag elk uur rijden in plaats van om de twee uur nu. Daardoor krijgt Diest ook op zondag elk uur een rechtstreekse treinverbinding met Hasselt, Leuven en de luchthaven van Zaventem.
Samenwerking tussen verschillende partners
De vernieuwing van het station van Diest en de stationsomgeving is een samenwerking tussen NMBS, Infrabel, De Lijn, Stad Diest, Provincie Vlaams-Brabant, Het Agentschap Wegen en Verkeer, Interleuven en de Vlaamse Milieumaatschappij.
Ann Schevenels
Karen Dirickx
Dimitri Temmerman
Frédéric Petit
Karen Van der Sype
Bart Schols
Kathleen Berx