Verhalenbanken bevorderen kennis Nederlands bij anderstaligen
Schakelklas werkt intensief aan taalvaardigheden

De schakelklas, een klas voor anderstalige kinderen, van GBS Sleutelbos uit Walfergem ontwikkelde het concept van verhalenbanken. Verhalenbanken zijn zitbanken waar kinderen en ouders via een QR-code eenvoudige verhalen kunnen beluisteren. Zo maken anderstalige gezinnen op een speelse en onbevangen manier kennis met de Nederlandse taal. Dit project kadert in een klaswerking die anderstalige leerlingen intensief laat werken aan Nederlandse taalvaardigheden.
Sinds 2023 biedt GBS Sleutelbos Walfergem, met steun van de provincie Vlaams-Brabant, een schakelklas aan waar anderstalige leerlingen intensief werken aan hun Nederlandse taalvaardigheden.
Anderstaligen leren Nederlands vanuit dagelijkse situaties
Het Schakelproject richt zich op alle aspecten van de taal en maakt gebruik van een projectmatige aanpak. Door samen te werken met het Huis van het Kind, de integratiedienst, Avansa, het cultureel centrum en de bibliotheek van Asse, wordt het leren van de taal geïntegreerd in de dagelijkse context van de leerlingen.
De school gaat ook volgend schooljaar de samenwerking met bestaande en nieuwe partners, zoals Creatief Schrijven en de Wondere Pluim, verder uitbouwen.
Ook anderstalige ouders worden actief betrokken bij het project. Zij nemen al deel aan activiteiten van de schakelklas en de school wil nu trajecten ontwikkelen waarbij ouders zelf de Nederlandse taal kunnen oefenen en actiever kunnen deelnemen aan het schoolleven.
Daarnaast wil de school een bron van inspiratie zijn voor andere scholen, organisaties en beleidsmakers.
“We investeren mee in dit mooie project en geven een subsidie van 10.000 euro voor het inzetten van externe expertise via materiaal en workshops, educatieve uitstappen en de aankoop van educatief materiaal voor de schakelklas”, zegt Gunther Coppens, gedeputeerde voor Vlaams karakter en onderwijs.

Nederlands leren op een speelse manier via verhalenbanken
Vanuit het Schakelproject ontstond het idee om verhalenbanken te ontwikkelen: uitnodigende zitbanken waar kinderen en ouders via een QR-code eenvoudige verhalen kunnen beluisteren. Zo maken anderstalige gezinnen op een speelse en onbevangen manier kennis met onze taal.
De verhalenbanken zijn ontworpen om taal te activeren, verwondering te wekken en mensen te verbinden. Ze laten zien dat taal niet oordeelt of uitsluit, maar juist uitnodigt en verbindt. Met dit project hoopt de school anderen te inspireren om op gelijkaardige wijze ontmoeting en taalplezier te stimuleren in hun buurt of organisatie.
"De samenwerking met diverse partners in het project van de schakelklas versterkt de motivatie en betrokkenheid van anderstalige kinderen en hun ouders," zegt directeur Harald Willems, directeur van GBS Sleutelbos Walfergem. "Door gezamenlijke initiatieven ontstaan er meer speelse en aangename taaloefenkansen, zowel binnen als buiten de klas. Zo bouwen we samen aan een warme leeromgeving waar taal op een natuurlijke en stimulerende manier groeit."
Gunther Coppens
Kristof Gaublomme
Sarah Wyndaele
Frank Ilsbroux