Toerisme Vlaams-Brabant heet voortaan VISIT Vlaams-Brabant
Samen werken aan attractieve en groeiende bestemming

Op 5 juni stelde VISIT Vlaams-Brabant, de nieuwe naam voor Toerisme Vlaams-Brabant, haar nieuwe visie voor aan de toeristische sector tijdens een sectorevent in Vilvoorde. VISIT Vlaams-Brabant gaat, samen met de gemeenten en toeristische partners, werken aan een attractieve en groeiende bestemming. Dragers van de nieuwe visie zijn de ‘sprekende landschappen’, die ontsloten zullen worden via recreatieve routes, met belevingslijnen over erfgoed en streekeigen producten.
Toerisme Vlaams-Brabant zet al jaren het toerisme in de provincie op de kaart met een breed aanbod aan logies, uitgebouwde en onderhouden routenetwerken en een cycling-aanbod. Ook op culinair vlak biedt Vlaams-Brabant, met zijn traditionele teelten en streekproducten, een smakelijke ervaring. In Vlaams-Brabant bestaat er bovendien een lange traditie van samenwerking tussen de provincie, de gemeenten en toeristische partners.

Om nog meer in te kunnen zetten op toeristisch-recreatieve groei werkte Toerisme Vlaams-Brabant, samen met Idea Consult, via een participatietraject een nieuw toekomstplan uit voor het toerisme in Vlaams-Brabant van morgen.
“Voortaan doen we dat onder een nieuwe naam: VISIT Vlaams-Brabant. Met een visie die stoelt op vier verweven bouwstenen: sprekende landschappen als toeristisch kernproduct, het landschap beleven met erfgoed, vertoeven in het landschap en proeven van het landschap met onze authentieke streekproducten”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor toerisme.
Vanuit de eigenheid van de landschappen gaan VISIT Vlaams-Brabant en haar toeristische partners voor een kwalitatieve ontsluiting en het versterken van de beleving. Ze blijven inzetten op een kwalitatief en inclusief wandel- en fietsaanbod en gaan daarbij voor een zorgeloze ervaring. Erfgoed is een belangrijke drager van het verhaal van de plek, van tradities en van het omliggend landschap. Daarbij kijken ze in het bijzonder naar de kleine en grote steden met hun rijk verleden en erfgoed en de linken die met het landschap kunnen gelegd worden. De streekeigen producten, traditioneel en vakkundig geteeld in het landschap en geproefd aan toog en tafel, zorgen voor een extra ervaring en doen ”goesting” krijgen in Vlaams-Brabant.

Dit nieuwe toekomstplan wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met publieke en private partners die actief zijn binnen de provincie Vlaams-Brabant en daarbuiten. Hiervoor worden samenwerkingsverbanden opgezet en bestendigd, zoals de samenwerking met de gemeenten.
“Samen met een nieuwe huisstijl en marketingstrategie zetten we de toon voor de positionering van Vlaams-Brabant als attractieve en onderscheidende outdoor bestemming. Waarbij ‘VISIT Vlaams-Brabant’ gehanteerd wordt als overkoepelend merk voor de bestemming, met onze sprekende landschappen als kernproduct”, besluit gedeputeerde Tom Dehaene.
Meer info over de nieuwe visie: www.toerismeplatform.be
Nieuwe toerismewebsite : www.visitvlaamsbrabant.be
Tom Dehaene
Petra Moons
Frank Ilsbroux