Provincie Vlaams-Brabant lanceert eindejaarscampagne ‘Liever Lokaal’
Koop lokaal en maak kans op mooie prijzen van 9 december tot 15 januari

Van 9 december 2025 tot 15 januari 2026 zet de provincie Vlaams-Brabant opnieuw haar schouders onder de eindejaarscampagne ‘Liever Lokaal’. Met deze actie wil de provincie samen met 22 gemeenten het lokale shoppen stimuleren en handelaars een extra boost geven tijdens de feestperiode.
Campagne ondersteunt lokale handelaars
De eindejaarsperiode is voor veel lokale ondernemers een cruciale tijd. Met ‘Liever Lokaal’ krijgen zij extra zichtbaarheid en worden inwoners aangemoedigd om in hun eigen gemeente te kopen. De provincie voorziet een standaardpakket met affiches, flyers en deelnameformulieren, zodat gemeenten hun lokale handel optimaal kunnen promoten.
“De eindejaarsperiode is voor veel lokale handelaars een cruciale tijd. Met ‘Liever Lokaal’ willen we hen een extra duwtje in de rug geven. Net als vorig jaar verloten we als provincie opnieuw 2 e-bikes onder alle deelnemers aan deze provinciale actie. Verder schenken we een Straffe Streekbox van 50 euro per deelnemende gemeente om de lokale prijzenpot te versterken.”, deelt Gunther Coppens, gedeputeerde voor economie, mee.
22 gemeenten en 700 handelaars doen mee
Maar liefst 22 gemeenten gingen in op het aanbod van de provincie: Aarschot, Beersel, Bever, Boutersem, Grimbergen, Haacht, Herent, Hoegaarden, Holsbeek, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Machelen, Meise, Merchtem, Pepingen, Roosdaal, Rotselaar, Scherpenheuvel, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Tielt-Winge en Wemmel. Samen vertegenwoordigen zij meer dan 700 lokale handelaars.

Hoe werkt de actie?
Bij elke aankoop bij een deelnemende handelaar vult de klant een wedstrijdformulier in of scant de QR-code en registreert online een unieke code. Hoe meer aankopen, hoe groter de kans op een van de vele prijzen, waaronder de provinciale hoofdprijs: een Norta e-bike. De deelnemende handelaars zijn herkenbaar aan de ‘Liever Lokaal’-poster in hun etalage.
Lokale handel is meer dan winkelen
De campagne werd dit jaar gelanceerd in Beersel. Schepen van lokale economie Christel Hanssens benadrukt het sociale aspect van lokaal winkelen:
“In onze onlinemaatschappij zijn lokale handelaars meer dan alleen winkels; het zijn plekken waar mensen elkaar ontmoeten. Met ‘Liever Lokaal’ willen we dat gevoel van verbondenheid versterken; elke aankoop bij een lokale handelaar is immers een investering in onze eigen buurt.”
Meer info: www.ikkooplokaalinvlaamsbrabant.be/eindejaarsactie

Gunther Coppens
Christel Hanssens
Alexander Leysen
Jeroen Danckers