Provincie steunt klimaat en techniek in onderwijs
Zo’n 18.000 euro voor onderwijsflankerende projecten
De provincie Vlaams-Brabant investeert in het totaal 18.318,5 euro in 8 innovatieve projecten van onderwijsinstellingen uit Diest, Leuven, Liedekerke, Scherpenheuvel-Zichem, Wemmel en Zoutleeuw. Hiermee ondersteunt ze vooral projecten die inzetten op klimaat en techniek.
“Vlaams-Brabant is een creatieve en dynamische regio. Innovatie is de motor van ontwikkeling. En onderwijs is de ideale plaats om die vernieuwing aan te moedigen”, zegt Bart Nevens, gedeputeerde voor onderwijs en duurzaamheid. “Daarom investeren we in onderwijsinstellingen, leerkrachten en leerlingen die uitdagingen aangaan, inspelen op recente ontwikkelingen en problemen op een creatieve manier proberen op te lossen. We moedigen vooral projecten aan die streven naar duurzaamheid”.
De volgende projecten kregen provinciale steun:
VTK Ondersteuning (BEST Leuven) uit Heverlee (Leuven) voor ‘Summer Course BEST Leuven : Energy Transition for 2050’
Studenten zullen via dit project hun kennis verbreden en hun niet-technische competenties verbeteren. Door bedrijfsbezoeken bevordert men de band tussen onderwijs en de arbeidsmarkt. Ook de internationale samenwerking is een pluspunt om het gemeenschappelijk doel rond een duurzame wereld te bereiken.
Dit project ontvangt een subsidie van 950 euro.
SBSO Zonnegroen uit Zoutleeuw voor 'Water, what else?'
Om leerlingen zich gezondheid eigen te maken, wordt er in de school gewerkt rond water drinken en gezondheid op school. De meest pragmatische manier om leerlingen kraantjeswater te laten drinken is met een drinkwatertappunt. Om hun schooljaar goed te starten zal er een drinkwaterpunt geïnstalleerd worden.
Dit project ontvangt een subsidie van 611 euro.
Vrije Basisschool Boven-Lo uit Kessel-Lo (Leuven) voor 'STE(A)M-robots in de klas’
De school werkt via dit project aan 21ste eeuwse competenties en zorgt voor de talentontwikkeling van de leerlingen. Door de aankoop van verschillende robots wil de school STE(A)M aan alle leerlingen introduceren en verder ontwikkelen op het niveau van elke leerling. Ook de leerkrachten worden ondergedompeld in de wereld van STE(A)M. Zij zullen een opleiding bij de Wetenschap- en Techniekacademies volgen om dit zelf toe te passen in de klas.
Dit project ontvangt een subsidie van 2.500 euro.
GO! Basisschool De Bij uit Liedekerke voor 'Digilklas met 3D-printer’
Door de creatie van een innovatieve leeromgeving gaat de school leerlingen aan het werk zetten om een creatieve 2D-schets te maken. Nadien gaan ze via ICT dit omzetten naar een 3D-model met de printer die wordt aangekocht met de subsidies.
Dit project ontvangt een subsidie van 1.020 euro.
VBS Den Hulst uit Testelt (Scherpenheuvel-Zichem) voor ‘Stem'mige beroepen’
De school ontwikkelt een project waarbij gedurende twee weken (groot)ouders via workshops STEM-beroepen voorstellen.
Dit project ontvangt een subsidie van 2.237,5 euro.
De Prins Diest voor ‘Virtual reality space'
Door dit project wil men zich richten op de toekomst waarin VR deel zal uitmaken van de arbeidsmarkt. De school mikt met dit project op een samenwerking tussen sectoren en bedrijven. Ze wil ook studierichtingen aanbieden die leiden naar knelpuntberoepen en deze aantrekkelijk en bekend maken. Daarbij zetten ze ook de school open voor andere scholen om kennis te maken met deze technieken en wil men teach-the-teachers aanbieden die leerkrachten versterken om zelf met deze technieken aan de slag te gaan.
Dit project ontvangt een subsidie van 5.000 euro.
GO! Inclusiecampus Wemmel voor 'inclusief STEAM!'
Met dit project wil de school haar STEM beleid verder professionaliseren en uitbreiden met degelijk werkmateriaal en een goed ingericht lokaal. De school heeft een vierjarenplanning opgemaakt voor de uitwerking en uitbouw van hun STEM-beleid.
Dit project ontvangt een subsidie van 1.000 euro.
Ankerpunt vzw uit Heverlee (Leuven) voor 'Yomiqi in je klas en school'
Met dit project wil de organisatie leerkrachten een traject laten doorlopen, waarbij leerlingen zich beter in hun vel voelen en uiteindelijk leidt tot betere klasresultaten. Verder wordt er gewerkt aan de vakoverschrijdende eindtermen van basis- en secundair onderwijs. Ankerpunt gaat dit toepassen op 5 scholen.
Dit project ontvangt een subsidie van 5.000 euro.