Provincie investeert in fietspaden in Meise, Merchtem en Tienen
De provincie Vlaams-Brabant investeert zo’n 640.000 euro voor de gerealiseerde fietspaden in Merchtem en Meise en voorziet 700.000 euro voor de aanleg van nieuwe fietspaden in Tienen.
Nieuwe fietspaden langs de Nieuwelaan in Merchtem en de Kardinaal Sterckxlaan in Meise
De provincie Vlaams-Brabant betaalde 384.681,80 euro aan de gemeente Merchtem voor de werken aan de fietspaden op de Nieuwelaan en 255.318,80 euro aan de gemeente Meise voor de werken aan de fietspaden op de Kardinaal Sterckxlaan in Meise.
Beide straten vormen een rechtstreekse verbinding tussen Brussegem en Oppem en liggen op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk.
Voorheen lag hier een veel te smal aanliggend dubbelrichtingsfietspad in kleinschalige verharding.
Langs de straat zijn er verhoogde enkelrichtingsfietspaden van 1,5 m breedte in een grijze betonverharding uitgevoerd over een lengte van 2,26 km.
Daarnaast zijn ook nog zo’n 150 m fietssuggestiestroken aangelegd in een zone waar men 30 km/u mag rijden.
Fietspaden langs de Tassinstraat en de Hoxemsesteenweg in Tienen
De provincie Vlaams-Brabant heeft 433.000 euro voorzien voor de werken aan de fietspaden op de Tassinstraat en 267.000 euro voor de werken aan de fietspaden op de Hoxemsesteenweg in Tienen.
Beide projecten maken deel uit van de Ruilverkaveling Willebringen.
Het project langs de Tassinstraat ligt op het bovenlokaal functioneel netwerk en heeft een lengte van zo’n 800 meter. Er komt een enkelzijdig dubbelrichtingsfietspad van 2,5 m breed. Op de overbrugging tussen de E40 en de spoorlijn zorgt een vangrail voor bijkomende beveiliging.
Langs de Hoxemsesteenweg komt een recreatieve fietsverbinding van 1,3 km lang met een enkelzijdig dubbelrichtingsfietspad van 2 meter breed.
Biggenruggen en anti-parkeerpaaltjes op veilige afstand weren het gemotoriseerde verkeer van het fietspad.
Onder de brug van de E40/spoorlijn wordt een aangepast wegprofiel en maximale snelheid voorzien zodat het fietspad zijn breedte van 2 meter kan behouden.
Investeren in fietsen
“Fietsen is één van de manieren om het fileprobleem in onze regio aan te pakken, is gezond en goed voor het milieu’, zegt gedeputeerde Tom Dehaene. ‘We willen daarom zoveel mogelijk Vlaams-Brabanders de fiets op en moedigen gemeenten financieel aan om nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Dat is een gemeente-overschrijdend netwerk dat woonkernen, scholen, winkelcentra en bedrijventerreinen met elkaar verbindt. We subsidiëren ook gedeeltelijk recreatieve fietsverbindingen”.
Fietsfonds helpt gemeenten
De subsidies voor deze fietspaden komen uit het Fietsfonds. Fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk, die voldoet aan een aantal normen rond comfort, breedte en inrichting, kan daardoor tot 90% gesubsidieerd worden. Het Fietsfonds is een overeenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en het Vlaams Gewest.
Voor fietsinfrastructuur op het bovenlokaal recreatief fietsnetwerk, zoals het fietspad langs de Hoxemsesteenweg in Tienen, geldt een provinciale subsidie van 40%.