Provincie investeerde 8,3 miljoen euro in nieuwe fietspaden
De provincie Vlaams-Brabant investeerde in 2020 8.312.814,21 euro in 34 gemeentelijke fietsprojecten. Via meer fietsinfrastructuur wil ze de mobiliteitsproblemen in de regio helpen oplossen.
Investeren in fietssnelwegen
“Het voorbije jaar investeerden we 4.332.346,72 euro in onze Vlaams-Brabantse fietssnelwegen, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. “En ook in 2021 zullen we verder blijven investeren in deze vlotte, veilige en comfortabele fietsverbindingen tussen gemeenten”.
Voor de lopende werken aan de F25 in Rotselaar, tussen de Abdijlaan en het station van Wezemaal, werd bijvoorbeeld 246.314,70 euro uitgetrokken. Maar ook afgeronde werken, zoals die in aan de F1 in Zemst en de F212 in Asse werden uitbetaald.
Meer dan 20 km nieuwe bovenlokale functionele fietspaden
Dit jaar kregen Huldenberg, Kapelle-op-den-bos, Meise, Merchtem, Oud-Heverlee, Zaventem, Zemst, Aarschot, Lubbeek, Boutersem, Hoegaarden, Tienen, Bierbeek, Dilbeek en Leuven samen zo’n 3,7 miljoen euro, verdeeld over 18 fietsinfrastructuurprojecten, op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk.
“Wanneer deze werken uitgevoerd zijn, komt er iets meer dan 20 km nieuwe en veilige fietspaden bij”, zegt gedeputeerde Tom Dehaene.
Zo kregen bijvoorbeeld de fietspaden in de Kuiermansstraat in Kapelle-op-den-Bos een make-over waarin de provincie 185.390,86 euro investeerde. En ook in Zemst ging er 582.169,38 euro naar de tweede fase van de heraanleg van de fietspaden in de Hoogstraat.
De subsidies voor fietssnelwegen en bovenlokale functionele fietspaden komen uit het Fietsfonds, een overeenkomst tussen Vlaams-Brabant en Vlaanderen waarin ze elk de helft van de subsidiekost dragen.
Kwaliteit is belangrijk
Als men meer mensen op de fiets wil krijgen, moet men zorgen voor kwaliteitsvolle infrastructuur. Daarom investeerde de provincie ook in in verlichting van zowel fietssnelwegen als bovenlokaal functioneel fietsnetwerk.
In totaal ging er 182.931,24 euro naar de verlichting van de F1 (Zemst), de F212 (Asse), de F20 (Sint-Pieters-Leeuw), de F25 (Rotselaar) en de Driefonteinenbrug in Sint-Pieters-Leeuw.
Ook investeren in fietsroutes voor toeristisch gebruik
Voor de verbinding van toeristische en cultuurhistorische attracties is er een bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk. Routes langs de fietsknooppunten zijn enorm populair. Ook hiervoor kunnen gemeenten 40% subsidies krijgen van de provincie.
In 2020 ontvingen Dilbeek en Boutersem (Willebringen) samen bijna 100.00 euro voor drie fietsprojecten.
Overzicht van deze fietsprojecten:
Fietssnelwegen:
- F1 in Zemst, aanleg fietspaden N1 en FSW Zemst, 220.646,81euro
- F212 in Asse, spoorwegroute van Oude Merchtemsebaan (via Zellik station tot tunnel R0, 1.417.280,69 euro
- F212 in Asse, spoorwegroute van Oude Merchtemsebaan (via Zellik station tot tunnel R0 (stuk helling), 157.096,63 euro
- F212 in Asse, spoorwegroute researchpark Zellik (tunnel R0 tot Brussel), 315.555,41 euro
- F212 in Asse, catena-palen, 93.879,06 euro
- F212 in Asse, studiekosten, 110.000 euro
- F3 Machelen-Zaventem, fietsbrug R0, 1.514.675,63 euro
- F25 in Rotselaar, spoorlijn Abdijlaan tot Wezemaal station, 246.314,70 euro
- F3 in Zaventem, S-Bocht richting luchthaven, 256.897,79 euro
Verlichting:
- F1 in Zemst, verlichting fietspaden N1 en F1, 5.644,45 euro + 85.179,77 euro
- F212 in Asse, verlichting op spoorwegroute, 37.490,70 euro
- F20 in Sint-Pieters-Leeuw, verlichting, 23.052,01 euro
- F25 in Rotselaar, verlichting spoorlijn Abdijlaan tot Wezemaal station, 20.967,30 euro
- Sint-Pieters-Leeuw/Drogenbos, verlichting Driefonteinenbrug, 10.597,01 euro
Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk:
- Huldenberg, Dreefstraat zone 1, 46.465,55 euro
- Kapelle-op-den-Bos, Kuiermansstraat-Huttekensstraat, 185.390,86 euro
- Meise-Merchtem, Nieuwelaan-Kardinaal Sterckxlaan, 272.480,96 euro
- Oud-Heverlee, Waversebaan fase 2 tussen Boslaan en Blokkenstraat, 249.873,42 euro
- Oud-Heverlee, Maurice Noëstraat tussen Monarkenweg en Meerdaalweg, 112.181,74 euro
- Zaventem, Boske, 98.839,20 euro
- Zemst, Hoogstraat fase 2, 582.169,38 euro
- Aarschot, Betekomsesteenweg, 311.134,37 euro
- Lubbeek(-Bierbeek), Ganzendriesstraat-Pellenbergstraat
83.604,08 - Boutersem, Kerkomsesteenweg en Malendriesstraat, 151.496,37 euro
- Dilbeek, Bodegemstraat-Ternatstraat, 462.690,24 euro
- Leuven, Waversebaan, 286.225,29 euro
- Boutersem, Koutemstraat-Torenhofstraat (Willebringen), 205.698,66 euro
- Hoegaarden, Kerselaarstraat (Willebringen), 92.696,94 euro
- Boutersem, Willebringsestraat (Willebringen), 207.227,68 euro
- Tienen, Tassinstraat (Willebringen), 216.517,74 euro
Bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk:
- Dilbeek, Bosstraat, 10.523,16 euro
- Tienen/Hoegaarden, Kumtichsesteenweg (Willebringen), 31.579,33 euro
- Tienen, Hoxemsesteenweg (Willebringen), 133.425,49 euro
- Boutersem, Willebringsestraat (Willebringen), 57.315,79 euro
Tom Dehaene
Inne Van Engeland
Frank Ilsbroux