Skip to Content
Provincie investeerde 8,3 miljoen euro in nieuwe fietspaden

Provincie investeerde 8,3 miljoen euro in nieuwe fietspaden

De provincie Vlaams-Brabant investeerde in 2020 8.312.814,21 euro in 34 gemeentelijke fietsprojecten. Via meer fietsinfrastructuur wil ze de mobiliteitsproblemen in de regio helpen oplossen.

 

Investeren in fietssnelwegen

“Het voorbije jaar investeerden we 4.332.346,72 euro in onze Vlaams-Brabantse fietssnelwegen, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. “En ook in 2021 zullen we verder blijven investeren in deze vlotte, veilige en comfortabele fietsverbindingen tussen gemeenten”.

Voor de lopende werken aan de F25 in Rotselaar, tussen de Abdijlaan en het station van Wezemaal,  werd  bijvoorbeeld 246.314,70 euro uitgetrokken. Maar ook afgeronde werken, zoals die in aan de F1 in Zemst en de F212 in Asse werden uitbetaald.

 

Meer dan 20 km nieuwe bovenlokale functionele fietspaden

Dit jaar kregen Huldenberg, Kapelle-op-den-bos, Meise, Merchtem, Oud-Heverlee, Zaventem, Zemst, Aarschot, Lubbeek, Boutersem, Hoegaarden, Tienen, Bierbeek, Dilbeek en Leuven samen zo’n 3,7 miljoen euro, verdeeld over 18 fietsinfrastructuurprojecten, op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk.

“Wanneer deze werken uitgevoerd zijn, komt er iets meer dan 20 km nieuwe en veilige fietspaden bij”, zegt gedeputeerde Tom Dehaene.

Zo kregen bijvoorbeeld de fietspaden in de Kuiermansstraat in Kapelle-op-den-Bos een make-over waarin de provincie 185.390,86 euro investeerde. En ook in Zemst ging er 582.169,38 euro naar de tweede fase van de heraanleg van de fietspaden in de Hoogstraat.

De subsidies voor fietssnelwegen en bovenlokale functionele fietspaden komen uit het Fietsfonds, een overeenkomst tussen Vlaams-Brabant en Vlaanderen waarin ze elk de helft van de subsidiekost dragen.  

 

Kwaliteit is belangrijk

Als men meer mensen op de fiets wil krijgen, moet men zorgen voor kwaliteitsvolle infrastructuur. Daarom investeerde de provincie ook in in verlichting van zowel fietssnelwegen als bovenlokaal functioneel fietsnetwerk.

In totaal ging er 182.931,24 euro naar de verlichting van de F1 (Zemst), de F212 (Asse), de F20 (Sint-Pieters-Leeuw), de F25 (Rotselaar) en de Driefonteinenbrug in Sint-Pieters-Leeuw.

 

Ook investeren in fietsroutes voor toeristisch gebruik

Voor de verbinding van toeristische en cultuurhistorische attracties is er een bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk. Routes langs de fietsknooppunten zijn enorm populair. Ook hiervoor kunnen gemeenten 40% subsidies krijgen van de provincie.

In 2020 ontvingen Dilbeek en Boutersem (Willebringen) samen bijna 100.00 euro voor drie fietsprojecten.

 

Overzicht van deze fietsprojecten:


Fietssnelwegen:

  • F1 in Zemst, aanleg fietspaden N1 en FSW Zemst, 220.646,81euro
  • F212 in Asse, spoorwegroute van Oude Merchtemsebaan (via Zellik station tot tunnel R0, 1.417.280,69 euro
  • F212 in Asse, spoorwegroute van Oude Merchtemsebaan (via Zellik station tot tunnel R0 (stuk helling), 157.096,63 euro
  • F212 in Asse, spoorwegroute researchpark Zellik (tunnel R0 tot Brussel), 315.555,41 euro
  • F212 in Asse, catena-palen, 93.879,06 euro
  • F212 in Asse, studiekosten, 110.000 euro
  • F3 Machelen-Zaventem, fietsbrug R0, 1.514.675,63 euro
  • F25 in Rotselaar, spoorlijn Abdijlaan tot Wezemaal station, 246.314,70 euro
  • F3 in Zaventem, S-Bocht richting luchthaven, 256.897,79 euro

Verlichting:

  • F1 in Zemst, verlichting fietspaden N1 en F1, 5.644,45 euro + 85.179,77 euro
  • F212 in Asse, verlichting op spoorwegroute, 37.490,70 euro
  • F20 in Sint-Pieters-Leeuw, verlichting, 23.052,01 euro
  • F25 in Rotselaar, verlichting spoorlijn Abdijlaan tot Wezemaal station, 20.967,30 euro
  • Sint-Pieters-Leeuw/Drogenbos, verlichting Driefonteinenbrug, 10.597,01 euro

Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk:

  • Huldenberg, Dreefstraat zone 1, 46.465,55 euro
  • Kapelle-op-den-Bos, Kuiermansstraat-Huttekensstraat, 185.390,86 euro
  • Meise-Merchtem, Nieuwelaan-Kardinaal Sterckxlaan, 272.480,96 euro
  • Oud-Heverlee, Waversebaan fase 2 tussen Boslaan en Blokkenstraat, 249.873,42 euro
  • Oud-Heverlee, Maurice Noëstraat tussen Monarkenweg en Meerdaalweg, 112.181,74 euro
  • Zaventem, Boske, 98.839,20 euro
  • Zemst, Hoogstraat fase 2, 582.169,38 euro
  • Aarschot, Betekomsesteenweg, 311.134,37 euro
  • Lubbeek(-Bierbeek), Ganzendriesstraat-Pellenbergstraat
    83.604,08
  • Boutersem, Kerkomsesteenweg en Malendriesstraat, 151.496,37 euro
  • Dilbeek, Bodegemstraat-Ternatstraat, 462.690,24 euro
  • Leuven, Waversebaan, 286.225,29 euro
  • Boutersem, Koutemstraat-Torenhofstraat (Willebringen), 205.698,66 euro
  • Hoegaarden, Kerselaarstraat (Willebringen), 92.696,94 euro
  • Boutersem, Willebringsestraat (Willebringen), 207.227,68 euro
  • Tienen, Tassinstraat (Willebringen), 216.517,74 euro

Bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk:

  • Dilbeek, Bosstraat, 10.523,16 euro
  • Tienen/Hoegaarden, Kumtichsesteenweg (Willebringen), 31.579,33 euro
  • Tienen, Hoxemsesteenweg (Willebringen), 133.425,49 euro
  • Boutersem, Willebringsestraat (Willebringen), 57.315,79 euro

 

Tom Dehaene Gedeputeerde, Provincie Vlaams-Brabant
Inne Van Engeland Dienst mobiliteit, Provincie Vlaams-Brabant
Frank Ilsbroux Persverantwoordelijke, Provincie Vlaams-Brabant

 

 

 

 

 

Over Provincie Vlaams-Brabant

#STREEKMOTOR - De provincie Vlaams-Brabant is de motor achter tal van initiatieven in haar streek. Als bestuursniveau tussen de gemeenten en Vlaanderen is ze groot genoeg om veel te doen en klein genoeg om veel te betekenen. Vaak is ze de stille kracht achter de schermen, die met kennis van zaken en de streek oplossingen aanreikt voor uitdagingen die gemeentegrenzen overschrijden. Als straffe streekmotor zet de provincie Vlaams-Brabant dingen in gang en creëert ze ruimte om te bloeien, te bewegen, te beleven en te bewaren wat waardevol is.

De foto's op deze website zijn beschermd door het auteursrecht. Je mag ze vrij gebruiken om de werking van de provincie te illustreren.

Provincie Vlaams-Brabant
Provincieplein 1
3010 Leuven