Provincie investeerde 4.845.923,54 euro in nieuwe fietspaden
De provincie Vlaams-Brabant gaf in 2017 4.845.923,54 euro voor 17 fietsprojecten in de gemeenten Asse, Bierbeek, Boortmeerbeek, Dilbeek, Kapelle-op-den-Bos, Landen, Leuven, Londerzeel, Roosdaal, Scherpenheuvel-Zichem, Steenokkerzeel, Tienen, Zaventem en Zemst.
‘Fietsen is gezond, goed voor het milieu en één van de manieren om het fileprobleem in onze regio aan te pakken’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. ‘We willen daarom zoveel mogelijk Vlaams-Brabanders de fiets op en moedigen gemeenten financieel aan om nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen’.
Investeren in fietssnelwegen
‘Vorig jaar investeerden we 1.718.957,61 euro in nieuwe stukken fietssnelweg op de F212 Asse-Brussel in Zellik, het Brugbergpad op de F25 Leuven-Aarschot en de F1 Antwerpen-Brussel in Zemst’, zegt gedeputeerde Tom Dehaene. ‘Bovendien zijn er vorig jaar veel investeringen voorbereid. We verwachten de komende jaren grote uitgaven voor de aanleg van fietssnelwegen, zowel op de F1, de F212 als op de F3 Leuven-Brussel en de F24 Leuven-Tienen.'
De provincie Vlaams-Brabant heeft in 2017 ook enkele nieuwe studies opgestart om nieuwe fietssnelwegprojecten te plannen en te ontwerpen.
16,7 km nieuwe bovenlokale functionele fietspaden
‘In 2017 kregen Bierbeek, Boortmeerbeek, Dilbeek, Kapelle-op-den-Bos, Landen, Leuven, Londerzeel, Roosdaal, Scherpenheuvel-Zichem, Steenokkerzeel, Tienen, Zaventem en Zemst samen 3.126.965,93 euro voor 14 fietsinfrastructuurprojecten op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk’, zegt gedeputeerde Tom Dehaene. ‘Goed voor 16,7 km nieuwe en veilige fietspaden’.
De subsidies voor de fietssnelwegen en functionele fietsinfrastructuur komen uit het Fietsfonds. Fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk die voldoet aan een aantal normen rond comfort, breedte en inrichting, kan daardoor tot 80% of voor fietssnelwegen zelfs 100% gesubsidieerd worden. Het Fietsfonds is een overeenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en het Vlaams Gewest. De provincie subsidieert 40 % van de kosten van de fietsinfrastructuur en 60% van de fietssnelweginfrastructuur. Vlaanderen stelt hier nog eens 40 % tegenover.
Recreatief fietsroutenetwerk
Voor de verbinding van toeristische en cultuurhistorische attracties is er een bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk. Fietsen langs de fietsknooppunten is populair. Ook hiervoor kunnen gemeenten 40% subsidies krijgen van de provincie.