Provincie bevraagt gemeenten over taalgebruik in handelszaken

Meer dan helft van de gemeenten krijgt klachten van inwoners

De provincie Vlaams-Brabant onderzocht hoe gemeenten omgaan met taalgebruik in handelszaken. Uit een bevraging bij 39 gemeenten blijkt dat meer dan de helft klachten ontvangt over het niet in het Nederlands aangesproken worden, Franstalige reclame en kassatickets. Gemeenten vragen meer ondersteuning om het Vlaamse karakter te versterken.

Klachten vooral in horeca en grootwarenhuizen

Van de 39 deelnemende gemeenten meldden 52 lokale mandatarissen en ambtenaren hun ervaringen. Klachten komen vooral uit horeca, kleinhandel, grootwarenhuizen en markten. Inwoners storen zich aan het ontbreken van Nederlands in klantcontacten, tweetalige affiches en soms onwil van handelaars om Nederlands te spreken.

Lokale initiatieven bestaan, maar effect blijft beperkt

Elf gemeenten voeren een specifiek beleid richting handelaars, zoals sensibiliseringsbrieven, folders en persoonlijke gesprekken. Zes gemeenten organiseren extra oefenkansen, zoals babbeltafels of deelname aan de Week van het Nederlands. Hoewel deze acties gewaardeerd worden, blijven de effecten vaak beperkt zichtbaar.

Vraag naar meer samenwerking en middelen

Veel gemeenten vragen bijkomende ondersteuning, zoals inspiratie voor concrete acties, meer slagkracht en financiële middelen. Provinciale en intergemeentelijke samenwerking worden genoemd als cruciale hefboom.

“Deze bevraging toont dat het gebruik van het Nederlands in handelszaken voor veel inwoners en besturen een belangrijk thema is. Lokale initiatieven worden gewaardeerd, maar de vraag naar ondersteuning blijft groot. Vanuit de provincie willen we goede voorbeelden verspreiden zodat het Vlaamse karakter van onze regio wordt versterkt en anderstaligen kansen krijgen om Nederlands te leren en te gebruiken”, zegt Gunther Coppens, gedeputeerde voor Vlaams karakter.

Goede voorbeelden uit de praktijk

Heel wat handelaars geven zelf het goede voorbeeld. Zo stimuleert Albert Heijn in Ternat medewerkers actief om Nederlands te leren en te gebruiken. ​

“We zijn ervan overtuigd dat we als supermarktketen een belangrijke maatschappelijke rol kunnen spelen bij het ondersteunen van onze medewerkers met een andere moedertaal bij het leren van het Nederlands”, zegt Stephanie De Ceulaer HR Business voor de groep Partner Peeters-Govers.

Gunther Coppens

Gedeputeerde, Provincie Vlaams-Brabant

Stephanie De Ceulaer

HR Business Partner, Groep Peeters-Govers

Saskia Schelfaut

Vlaams karakter, Provincie Vlaams-Brabant

Frank Ilsbroux

Persverantwoordelijke, Provincie Vlaams-Brabant

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Provincie Vlaams-Brabant

#STREEKMOTOR - De provincie Vlaams-Brabant is de motor achter tal van initiatieven in haar streek. Als bestuursniveau tussen de gemeenten en Vlaanderen is ze groot genoeg om veel te doen en klein genoeg om veel te betekenen. Vaak is ze de stille kracht achter de schermen, die met kennis van zaken en de streek oplossingen aanreikt voor uitdagingen die gemeentegrenzen overschrijden. Als straffe streekmotor zet de provincie Vlaams-Brabant dingen in gang en creëert ze ruimte om te bloeien, te bewegen, te beleven en te bewaren wat waardevol is.

De foto's op deze website zijn beschermd door het auteursrecht. Je mag ze vrij gebruiken om de werking van de provincie te illustreren.

Neem contact op met

Provincieplein 1 3010 Leuven

016 26 71 65

info@vlaamsbrabant.be

www.vlaamsbrabant.be