Politie controleert op rijden onder invloed in juni in Vlaams-Brabant
In juni controleren de politiediensten in Vlaams-Brabant extra op rijden onder invloed. Deze controles maken deel uit van het Provinciaal actieplan tegen dronkenschap aan het stuur. Hiermee wil de provincie, samen met de lokale en federale politiediensten en de justitiële overheden, een daling van het aantal verkeersongevallen realiseren.
Sinds 2013 daalt het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel gestaag in Vlaams-Brabant. In 2018 kende de provincie echter opnieuw een stijging. Vaststelling is wel dat er steeds minder zwaargewonden vallen. Het aantal verkeersdoden is van 64 in 2014 naar 34 in 2018 gedaald.
"Rijden onder invloed blijft in Vlaams-Brabant een belangrijke ongevalsoorzaak. In ongeveer een op tien verkeersongevallen met lichamelijk letsel die in Vlaams-Brabant gebeurden reed de chauffeur onder invloed van alcohol", zegt provinciegouverneur Lodewijk De Witte. ‘"Zelfs in relatief kleine hoeveelheden vergroot alcohol het ongevalsrisico".
Met een alcoholgehalte van 0,5 promille loopt men 40% meer risico op een ongeval dan in nuchtere toestand. Bij 1,0 promille is het risico bijna 4 keer zo hoog en bij 1,5 promille is het ongevalsrisico zelfs meer dan 20 keer zo groot als dat van een nuchtere automobilist.
Alcohol vergroot niet alleen het ongevalsrisico, maar ook de ernst van de ongevallen. Zo loopt men met een alcoholgehalte van 1,5 promille 200 keer meer risico op een dodelijk ongeval dan in nuchtere toestand.
Jonge bestuurders hebben bij gelijke alcoholpromillages nog een veel groter ongevalsrisico dan oudere leeftijdsgroepen. Zo lopen 21- tot 24-jarigen bij 0,5 promille meer dan dubbel zoveel risico om in een ongeval betrokken te raken dan 35- tot 49-jarigen.
Ook als fietser of voetganger loopt men veel meer risico om bij een verkeersongeval gewond te raken naarmate men meer heeft gedronken.
"Eigenlijk is er maar één gouden regel als je moet rijden: drink geen alcohol", besluit provinciegouverneur Lodewijk De Witte. "Dan hoef je ook niet bang te zijn dat je bij een controle tegen de lamp zou lopen. Er hangt je geen zware boete boven het hoofd en het belangrijkste: je brengt jezelf én anderen niet in gevaar in het verkeer".