People Made: van pop-up winkel naar zelfstandige, sociale onderneming
People Made geeft mensen die moeilijk in de reguliere economie aan de slag raken vanwege een beperking, kwetsbaarheid of hun sociale achtergrond nieuwe kansen door een zinvolle werkervaring of dagbesteding. Het initiatief vierde op 7 mei een nieuwe mijlpaal. Wat begon in 2018 als een bescheiden idee groeide uit tot een nieuwe erkende coöperatieve vennootschap van het type sociale onderneming. Deze omvorming biedt People Made nieuwe mogelijkheden voor groei, samenwerking en impact. De provincie Vlaams-Brabant en stad Leuven blijven het initiatief verder ondersteunen.
In 2018 begon het verhaal van People Made als een pop-upwinkel in Leuven. Het doel was om het grote publiek kennis te laten maken met de unieke producten en diensten van sociale economie en arbeidszorginitiatieven. Wat begon als een tijdelijk project, groeide al snel uit tot een bloeiend initiatief, met een sterke nadruk op inclusiviteit, participatie, samenwerking en duurzaamheid.
“Voor het grote publiek is het niet altijd duidelijk waarvoor sociale economie en arbeidszorg staan en welke producten of diensten ze realiseren”, zegt Lalynn Wadera, schepen van onderwijs, economie, en diversiteit. “Maar elk talent telt en met elk geschenk of attentie gemaakt door People Made mag met trots uitgepakt worden. Daarom geloof ik in de toekomst van People Made. Vanaf nu kunnen sociale economie- en zorgbedrijven producten via People Made bij het grote publiek verkopen. Ik ben ervan overtuigd dat dit hen zal helpen om positief bekend te geraken en wie weet komen hier nog nieuwe samenwerkingen uit voort.”
Doorstartperiode
Om dit waardevolle project niet verloren te laten gaan, zocht de provincie Vlaams-Brabant naar een meer duurzame formule. Als People Made minder afhankelijk werd van projectmiddelen en subsidies en meer zou opereren als een echte onderneming van en voor de sociale economie, zou haar continuïteit gegarandeerd worden. Daarvoor vond de provincie de ideale bondgenoot: Oostrem, een voorziening voor personen met een handicap in Herent, en haar directeur, Mario Vanhaeren, een sociale ondernemer pur sang.
Vier doelen
Tijdens de doorstart, stelden de partners vier doelen voorop. Ten eerste moest People Made de fysieke verkoop van individuele producten en geschenkpakketten verder uitbouwen. Daarnaast was ook de online verkoop in een webshop en de uitbouw van een digitaal platform nodig. Een derde doel was om de producten verder te professionaliseren met veel aandacht voor hergebruik van materialen. En als laatste moest People Made ernaar streven op eigen benen te staan. Van ‘een project’ naar een volwaardige onderneming.
"Die doelstellingen zijn vandaag behaald. Met www.peoplemade.be hebben we een communicatiemiddel dat niet alleen bijdraagt aan de verkoop maar ook centraal staat in onze ‘storytelling’. Want de ultieme doelstelling van People Made is nog altijd de talenten van de mensen die aan de slag zijn in de sociale economie en arbeidszorg meer zichtbaar maken. De producten van People Made vinden ondertussen hun weg naar diverse klantengroepen, van particulieren tot overheden en bedrijven. Vaak gaat het om op maat van de klant gemaakte attenties en geschenken. Bovendien staat duurzaamheid altijd centraal in het proces. Kwaliteitsvol restmateriaal of gerecycleerd materiaal wordt zoveel mogelijk gebruikt bij het ontwikkelen van nieuwe producten. De verzelfstandiging tot slot is ook gerealiseerd, met de oprichting van de coöperatieve vennootschap sociale onderneming samen met 13 vennoten uit de sociale economie en arbeidszorg”, zegt Ann Schevenels, gedeputeerde voor economie.
Volwaardige onderneming
Mario Vanhaeren, directeur van Oostrem vzw, stond mee aan de wieg van People Made en gelooft dat People Made een krachtig vehikel is om meer zinvolle arbeid te creëren voor mensen die omwille van een uitdaging of kwetsbaarheid moeilijk elders aan de slag kunnen. Hij was één van de drijvende krachten bij de omvorming naar een sociale onderneming en is nu de nieuwe voorzitter.
Het laatste jaar en half draaide People Made proef. Het groeide uit tot een volwaardige onderneming waarvan de samenstelling uniek is in Vlaanderen. De 13 oprichtende vennoten komen immers uit heel uiteenlopende sectoren maar hebben allen dezelfde missie: de inclusie van mensen die kwetsbaar zijn in onze maatschappij en op onze arbeidsmarkt. "We zijn verheugd om de overgang naar een coöperatie aan te kondigen, omdat dit ons in staat stelt om onze missie van inclusieve economie op een nog krachtigere manier te realiseren", vertelt Mario Vanhaeren, voorzitter van People Made. "Als coöperatie zijn we vastbesloten om samen te werken, onze stem te laten horen en een verschil te maken in de wereld om ons heen. People Made voor en door de sociale economie en arbeidszorg"
Simon Geens, inclusie ambassadeur, juicht dit initiatief toe.
“Het draagt bij aan de positieve beeldvorming en focust op wat wij allemaal kunnen, op onze talenten”, bevestigt hij.
Voor Greet De Wulf, de coördinator van People Made, is de totstandkoming van de onderneming het resultaat van een collectieve inspanning. It takes a village to raise a child, luidt een Afrikaans gezegde. En dat geldt des te meer voor People Made omdat zoveel mensen meegewerkt hebben aan wat het op vandaag geworden is. “De baby is uitgegroeid tot een zelfstandige, respectvolle, zorgzame puber die meebouwt aan de inclusiviteit en eigenwaarde van eenieder.”
Meer info: www.peoplemade.be
Ann Schevenels
Lalynn Wadera
Mario Vanhaeren
Mieke Frans
Frank Ilsbroux