‘Parkenparade lokt op een innovatieve wijze toeristen naar parken en tuinen’
Toerisme Vlaams-Brabant lanceert op 17 mei de nieuwe campagne ‘Parkenparade’. Hiermee wil ze het groene karakter van de parken en tuinen van de Groene Gordel op een innovatieve manier in de schijnwerper plaatsen.
Parken en tuinen van de Groene Gordel in de toeristische schijnwerper
Toerisme Vlaams-Brabant trekt dit jaar resoluut de kaart van de parken en tuinen in de Groene Gordel. In deze groene regio rond Brussel liggen niet alleen toeristische toppers, zoals de Plantentuin van Meise, het park van Tervuren of de rozentuin Coloma in Sint-Pieters-Leeuw, maar ook talrijke ‘verborgen parels’.
“Met ‘Parkenparade’ zetten we een campagne op om toeristen te overtuigen één van onze specifieke ‘Parkenparade’-arrangementen te boeken”, zegt Gunther Coppens, gedeputeerde voor toerisme. “Op onze website vinden ze alle informatie om deze parken en kastelen te bezoeken, er te wandelen of te fietsen en alle extra activiteiten binnen het nieuwe concept ‘Parkenparade’.
Toerisme als hefboom voor herwinnen van geluksbeleving
“Het afgelopen jaar was niet evident voor zowel de inwoners als ondernemers van de Groene Gordel. Toch tonen we onze veerkracht met een nieuw concept”, zegt gedeputeerde Gunther Coppens. “We willen met respect voor de geldende corona-maatregelen een geluksbeleving aanbieden binnen het sacrale karakter van onze mooie parken”.
Hiervoor ontwikkelde Toerisme Vlaams-Brabant, samen met de gemeenten en ondernemers uit de regio, een concept waarbij men individueel of georganiseerd op een veilige manier de vrijheid kan herwinnen.
Individueel de Parkenparade beleven
Toerisme Vlaams-Brabant ontwikkelde, in samenwerking met Straffe Streek, twee specifieke Parkenparade-boxen voor een individuele beleving van de regio. In deze boxen zitten streekproducten. Hiermee kan men er op uit trekken en eventueel de picknickmand aanvullen met dagverse producten bij de lokale ondernemers.
“Deze boxen zijn een stevige stimulans voor onze streekproducenten en de lokale economie”, zegt gedeputeerde Gunther Coppens.
De Parkenparade-boxen kan men bestellen op www.straffestreekbox.be/parkenparade
Toeristen, ondernemers en inwoners verbinden via kleinschalige activiteiten
Toerisme Vlaams-Brabant heeft voor deze campagne een brede samenwerking ontwikkeld met gemeenten, inwoners, plekhouders, ondernemers en mediapartners.
“We geloven dan ook dat lokale en toeristische belangen perfect kunnen samenlopen”, zegt Gunther Coppens. “Hiermee rollen we meteen het nieuwe concept ‘reizen naar morgen’ van Toerisme Vlaanderen uit, dat nieuwe, duurzame en creatieve vormen van toerisme zoekt.
“Ook onze gemeente doet mee”, zegt Jan Couck, schepen voor toerisme van Opwijk. “We zien in deze campagne kansen om onze gemeente verder toeristisch te profileren. Vele lokale handelaars hebben het afgelopen jaar de deuren gesloten moeten houden en we geven hen met dit concept een steun in de rug”.
In Opwijk organiseren ondernemers in het park naast het Hof Ten Hemelrijk 3 weekends activiteiten rondom het geestelijk geluk, relatie geluk en familie geluk. Dat gaat dan over activiteiten zoals een sessie Tai Chi, een romantisch biermoment of een picknick in het park. Vooraf inschrijven voor activiteiten is noodzakelijk.
Meer info: www.toerismevlaamsbrabant.be/parkenparade
Gunther Coppens
Koen Craenen
Frank Ilsbroux