Nieuw toeristisch infopunt in Grimbergen
![](https://cdn.uc.assets.prezly.com/e44bfe91-e9d0-4b18-86da-36c8245772ea/-/format/auto/IMG20241217103311%20(1).jpg)
Toerisme Vlaams-Brabant realiseerde een nieuw infopunt dat een plek gaat krijgen op de vernieuwde site van de Liermolen in Grimbergen.
“Deze prachtige erfgoedlocatie, met werkende watermolen, krijgt momenteel een grondige make-over met onder meer een trekkershut voor wandelaars en nieuwe lokalen om publieksactiviteiten te organiseren. Het onthaalpunt is de kers op de taart en zorgt ervoor dat de Liermolen een echte toegangspoort wordt voor bezoekers om op ontdekking te gaan in de Maalbeekvallei“ zegt Steven De Waele, conservator van het MOT (Museum voor Oudere Technieken) in Grimbergen.
In afwachting van de voltooiing van deze werken zal de infowand een tijdelijke opstelling krijgen aan de nabijgelegen Tommenmolen.
![Er komt een toeristische infowand in de Liermolen in Grimbergen. Er komt een toeristische infowand in de Liermolen in Grimbergen.](https://cdn.uc.assets.prezly.com/b72f8c4a-c539-4ba1-a99b-ac30d0a0cf23/-/format/auto/IMG20241217103311%20(1).jpg)
“Bezoekers vinden er inspiratie voor wandel- of fietsroutes en krijgen leuke tips mee voor activiteiten, zoals workshops in het MOT, sterrenkijken in Volkssterrenwacht MIRA of het degusteren van een lekker abdijbiertje” zegt Karlijne Van Bree, schepen van toerismebeleid van Grimbergen.
Netwerk van toeristische infopunten op het platteland
Dit infopunt in Grimbergen is het sluitstuk van het ‘Platteland Troef’-project, dat een netwerk van toeristische infopunten creëerde op plaatsen in het platteland waar dagelijks veel bezoekers komen. Zo werden er reeds infopunten geplaatst in Averbode, het plattelandscentrum Paddenbroek in Gooik, het Zoet Water in Oud-Heverlee, het bezoekerscentrum van de Hagelandse wijn in Wezemaal en aan de kastelen van Horst, Gaasbeek en Beersel.
Ondernemers als toeristische ambassadeurs
‘Platteland Troef’ zette ook sterk in op de vele ondernemers, zoals uitbaters van logies, restaurants en streekproductenwinkels op het platteland.
“Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor bezoekers. Daardoor kunnen ze vanuit hun eigen hart voor de streek als geen ander mensen warm maken om op ontdekking te gaan”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor toerisme. “Maar liefst 112 ondernemers namen deel aan een ambassadeurstraject. Ze gingen op uitstap in eigen streek en zochten samen naar manieren om hun bezoekers nog beter door te verwijzen naar de vele troeven van hun eigen regio.”
Ze ontvingen een houten brochurerek of -box. Wandelaars en fietsers kunnen daardoor ook bij hen terecht voor een wandel- of fietskaart.
![](https://cdn.uc.assets.prezly.com/d90a9a87-c337-4ac0-ba59-8cea8315ac13/-/format/auto/logo.png)
Tom Dehaene
Kristien Petrlic
Frank Ilsbroux