Melkerhei uit Linter is eerste Korte Keten Kop van Vlaams-Brabant
Start Week van de Korte Keten
Melkerhei uit Linter mag zich, na een ware verkiezingsstrijd, de Korte Keten Kop van Vlaams-Brabant noemen. De provincie Vlaams-Brabant wil met deze titel, aan de vooravond van de Week van de Korte Keten die loopt van 4 tot en met 12 mei, Hiermee wil de provincie Vlaams-Brabant hoeve- en streekproducenten of organisaties, die zich elke dag met hart en ziel inzetten voor de korte keten, een duwtje in de rug door hun bekendheid te verhogen.
Martine Kinnart en haar zoon Pieter Arnauts zijn begin 2017 gestart met Melkerhei in Linter, naast het melkveebedrijf van Gerrit Arnauts. Op dit bedrijf worden zuivelproducten gemaakt. “Ontdek het pure’ is onze slogan. We voegen geen bewaar- of bindmiddel toe en dat proeven mensen”, zegt Martine Kinnart van Melkerhei. “Met onze foodtruck doen we talloze evenementen aan. Op die manier zijn we zo mobiel als een winkel. De consument staat tegenwoordig mijlenver af van de voeding en de landbouw. Daar willen we verandering in brengen”. De vier andere laureaten waren Aardbeien Svelien uit Lennik, zelfplukboerderij PlukPlek uit Ternat, schapenboerderij Het Nijswolkje uit Rillaar en Fruit Vanhellemont uit Meensel-Kiezegem. Week van de Korte Keten De Korte Keten Kop-verkiezing vormt het startschot voor de tweede Week van de Korte Keten, die plaatsvindt in heel Vlaanderen. Met het initiatief wil de provincie Vlaams-Brabant en haar partners de afstand tussen landbouwer en consument verkleinen. Met de Week van de Korte Keten wil de provincie daar verandering in brengen. Korte Keten is niet alleen goed voor de portemonnee van de boeren -ze krijgen immers een eerlijke prijs- ook het milieu vaart er wel bij. De afstand die het voedsel moet afleggen, van veld tot bord, verkleint. Door de voedselkilometers te verkleinen, verlaagt ook de CO2-uitstoot door het transport.En we eten volgens de seizoenen. Op dit moment zijn er, verspreid over de provincie Vlaams-Brabant, 80 deelnemers die meer dan 100 activiteiten organiseren. Krant van de Korte Keten De provincie Vlaams-Brabant lanceert ook een krant over de Korte Keten. Die kan men op verschillende locaties en evenementen terugvinden. Met de campagne ‘Tour de Crème’, die loopt van 1 mei tot en met 30 september, zet de provincie Vlaams-Brabant hoeve- en streekijs in de kijker. Een ijsje eten op de boerderij is een mooi voorbeeld van korte keten. “Ambachtelijk en met liefde gemaakt, met verse melk recht van de boerderij. Zo smaakt een ijsje het lekkerst’, zegt gedeputeerde Monique Swinnen. “Met onze campagne ‘Tour de Crème willen we, als streekmotor van de plattelandsbeleving, het hoeve- en streekijs in de kijker zetten. We hopen dat Vlaams-Brabanders en toeristen tijdens hun uitstappen zo’n hoeve-of streekijsje gaan eten in één van de vele boerderijen”. Tour de Crème bundelt 13 bedrijven die ijs aanbieden met melk van hun eigen koeien of gemaakt van melk van een naburig bedrijf. Er zitten ook enkele buitenbeentjes bij zoals ijs van schapenmelk.
Dag van de Aardbei In het kader van de Week van de Korte Keten organiseert de provincie op zondag 12 mei de Dag van de Aardbei. Dit evenement vindt plaats bij Aardbeien Svelien in de Trontingenstraat 30 in Lennik. Bezoekers kunnen er terecht van 10 tot 18 uur. |
|