Meer dan kwart Vlaams-Brabantse leerlingen uit basisonderwijs spreekt thuis geen Nederlands

Provincies ondersteunen gemeenten met cijfers en analyses

Bijna één op vier leerlingen in het lager onderwijs in Vlaams-Brabant spreekt thuis geen Nederlands. En in de kleuterschool zijn er dat, met 27,3%, nog meer. Hiermee heeft Vlaams-Brabant de hoogste percentages van alle Vlaamse provincies van leerlingen die niet het Nederlands als thuistaal hebben. Deze cijfers komen uit de databank provincies.incijfers.be. Met het nieuwe schooljaar voor de deur willen de Vlaamse provincies de gemeenten hiermee ondersteunen met een schat aan cijfers en analyses.

Het nieuwe schooljaar 2019-2020 gaat bijna van start. Voor beleidsmensen de ideale periode om eens stil te staan bij de jongeren die de schoolbanken in de gemeenten bevolken. Welke kenmerken hebben ze? En zit daar een evolutie in ten opzichte van vorige jaren? Kan het onderwijsbeleid van de gemeenten daar beter op afgestemd worden? Heel wat gegevens over de leerlingen die in de gemeenten wonen en/of school lopen, kan men terugvinden in de databank https://provincies.incijfers.be
Daarin vinden gemeenten een uitgebreid rapport over onderwijs. Bij het Steunpunt Data & Analyse kunnen ze nog meer gedetailleerde informatie opvragen.

‘Vandaag bezorgden we alle Vlaams-Brabantse gemeenten een cijferfiche over onderwijs’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor Data & Analyse en Slimme Regio. ‘Men vindt daarin de evolutie van het aandeel leerlingen dat thuis geen Nederlands spreekt, voor de gemeente en ook per school. In onze diverse provincie is dit aandeel de afgelopen jaren bijna overal toegenomen. Momenteel bedraagt het aandeel leerlingen in het basisonderwijs dat thuis geen Nederlands spreekt rond de 25%. Dit is hoger dan in alle andere Vlaamse provincies’.

Met deze schat aan relevante data ​ willen de provincies de gemeenten ondersteunen. Ze houden de vinger aan de pols op heel wat beleidsdomeinen. Ze verzamelen geschikte indicatoren en brengen evoluties in beeld. Op vraag maken ze ook analyses op maat van gemeenten en andere organisaties, ook op buurt- of wijkniveau. Ze brengen lokale of regionale problematieken of doelgroepen in kaart.

Pendelstromen basisonderwijs Aarschot
Pendelstromen basisonderwijs Aarschot

‘Via dit soort cijferfiches willen we de gemeenten stimuleren om gebruik te maken van het bestaande aanbod. Want een ‘slim’ bestuur voert een datagedreven beleid’, besluit gedeputeerde Tom Dehaene.

Meer info:

Voorbeelden van gemeentelijke cijferfiches over 'Thuistaal Niet Nederlands' uit Asse, Bertem en Zemst:

TNN_Asse.pdf

PDF - 272 Kb

TNN_Bertem.pdf

PDF - 236 Kb

TNN_Zemst.pdf

PDF - 258 Kb

Link naar de rapporten van alle Vlaamse gemeenten: https://provincies.incijfers.be/Jive/report?id=rapport_onderwijs&openinputs=true

Tom Dehaene

Gedeputeerde, Provincie Vlaams-Brabant

 

Tine De Rijck

Steunpunt Data & Analyse, Provincie Vlaams-Brabant

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Provincie Vlaams-Brabant

#STREEKMOTOR - De provincie Vlaams-Brabant is de motor achter tal van initiatieven in haar streek. Als bestuursniveau tussen de gemeenten en Vlaanderen is ze groot genoeg om veel te doen en klein genoeg om veel te betekenen. Vaak is ze de stille kracht achter de schermen, die met kennis van zaken en de streek oplossingen aanreikt voor uitdagingen die gemeentegrenzen overschrijden. Als straffe streekmotor zet de provincie Vlaams-Brabant dingen in gang en creëert ze ruimte om te bloeien, te bewegen, te beleven en te bewaren wat waardevol is.

De foto's op deze website zijn beschermd door het auteursrecht. Je mag ze vrij gebruiken om de werking van de provincie te illustreren.

Neem contact op met

Provincieplein 1 3010 Leuven

016 26 71 65

[email protected]

www.vlaamsbrabant.be