Leerlingen De Springplank in Glabbeek leren spelenderwijs over kwalitatief en duurzaam landschapsbeheer
Het Regionaal Landschap Zuid-Hageland speelt met leerlingen het spel ‘Landschapsbouwers voor één dag’
De leerlingen van de lagere school De Springplank in Glabbeek leerden vandaag als eersten spelenderwijs over kwalitatief en duurzaam landschapsbeheer. Het Regionaal Landschap Zuid-Hageland (RLZH) speelde met hen het spel ‘Landschapsbouwers voor één dag’. Het spel maakt deel uit van het Europees project Loket Onderhoud Buitengebied. Het Loket helpt de zes Gete-gemeenten om de open ruimte duurzaam te onderhouden.
Samen met Agrobeheercentrum Eco2 wil RLZH de landschappelijke en recreatieve infrastructuur zo efficiënt mogelijk beheren , om zo een kwalitatief landschap voor mens, dier en natuur te creëren. Het Loket Onderhoud Buitengebied is een regionaal aanspreekpunt voor het oplossen van knelpunten en lacunes in het beheer, voor het ontwikkelen van een beheervisie en –plannen gebaseerd op de ecologische, historische en recreatieve waarden van het landschap en voor het inventariseren van landschapselementen om ze vervolgens in een regulier beheer op te nemen. Het Loket helpt de zes Gete-gemeenten, Tienen, Hoegaarden, Landen, Zoutleeuw, Geetbets en Linter, met het duurzaam onderhouden van de open ruimte, zoals het beheer van talrijke kilometers wandelwegen, het onderhoud van knotbomen en andere ‘kleine landschapselementen’ die zo bepalend zijn voor het landschap. RLZH coördineert en sociale economiebedrijven of landbouwers voeren uit.
Marc Weynants, burgemeester Linter en voorzitter RLZH: “Voor kleinere plattelandsgemeenten zoals Hoegaarden, Linter en Geetbets is het niet altijd eenvoudig om het buitengebied te onderhouden. Het onderhoud gebeurt vaak ook heel versnipperd, er zijn vele actoren op het terrein. Daarom is het goed om één aanspreekpunt te hebben dat het onderhoud kan coördineren. Het Loket Onderhoud Buitengebied is zo’n aanspreekpunt voor ons”.
Dolf Imbrechts, medewerker Loket Onderhoud Buitengebied bij RLZH: “Tijdens de looptijd van het project zetten we nieuwe samenwerkingsvormen op. Zo werden de knotteams opgericht, groepen vrijwilligers die in ruil voor het hout gratis bomen gaan knotten en zo meehelpen het landschap te onderhouden. Daarnaast richtten we een EHBB-team op, Eerste Hulp Bij Bacterievuur, dat snel ingrijpt bij besmettingen. We werken samen met landbouwers voor landschapsonderhoud en dankzij Eco2 komt er ook een hagendorser naar onze regio.”
Landschapsspel voor lagere schoolkinderen
Tijdens de hele maand mei (Europamaand) organiseert RLZH als onderdeel van dit project een landschapsspel voor lagere schoolkinderen. Aan de hand van verschillende educatieve spelletjes (zoals het maken van een kamsalamander in klei, het vlechten van een muurtje met wilgentakken, het zoeken van koestersoorten in houtsnippers…), leren de kinderen verschillende ‘kleine landschapselementen’ kennen en hun belang voor mens, dier en natuur. Na afloop van het spel hebben de kinderen een besef van de complexiteit en veelzijdigheid van het landschapsbeheer en van de mogelijkheden ervan voor mens en natuur. Het spel sensibiliseert kinderen over vragen zoals “wat is een kwalitatief landschap?”, “hoe ontstaat een landschap” en “hoe kunnen we dit onderhouden zodat er een maximale biodiversiteit mogelijk is?”.
RLZH ontwikkelt dit spel ook, in een aangepaste vorm, voor kinderen van de lagere school van Tarpurisunchis bij Abancay in Peru, in het kader van een Noord-Zuiduitwisseling rond landschapsbeheer die in 2017 plaatsvond.
Gedeputeerde voor leefmilieu en Noord-Zuidwerking Tie Roefs: “We moedigen het beheer van een kwalitatief landschap dat gericht is op maximale biodiversiteit aan. Meer en betere natuur is immers bijzonder belangrijk om ons aan te passen aan de gevolgen van de klimaatverandering, zoals overstromingen en langere periodes van hitte en droogte. Het is fantastisch dat dit ook via educatie wordt uitgelegd aan kinderen hier bij ons én in Peru en dat op een speelse manier. Zij zijn immers de volwassenen van morgen en zullen moeten omgaan met de gevolgen van de klimaatverandering. In de Peruviaanse Andes zijn de gevolgen van de klimaatverandering al duidelijker dan hier. Het spel is dan ook aangepast aan de uitdagingen voor het landschap in de Peruviaanse Andes.”