Kortenbergse tunnels bij ‘knikjes’ op fietssnelweg F3 open voor verkeer
Fietssnelweg Leuven-Brussel veiliger en 800 meter korter
De zogenaamde ‘knikjes’ in Kortenberg op de F3, de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel, zijn verleden tijd. Twee fietstunnels werden geopend voor het fietsverkeer. Het nieuwe stuk fietssnelweg is nagenoeg klaar en wordt eind mei opengesteld. De Vlaamse overheid, de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Kortenberg investeerden samen 2,7 miljoen euro om fietsen tussen Leuven en Brussel vlotter, veiliger en aantrekkelijker te maken.
Tunnels zorgen voor korter en veiligere route
De gemeente Kortenberg bouwde twee fietstunnels, één onder de Zavelstraat en één onder de Kouterstraat.
“In plaats van de spoorwegroute te moeten verlaten, een drukke straat over te steken en terug richting spoorweg te fietsen, kunnen fietsers nu gewoon rechtdoor, zonder interactie met het autoverkeer. Veiliger, vlotter, platter en korter”, zegt Stef Ryckmans, schepen voor mobiliteit en openbare Werken van Kortenberg.
Ergernis nummer 1 weggewerkt
Bevragingen door de provincie Vlaams-Brabant bij de F3 gebruikers wezen uit dat de ‘knikjes’ ergernis nummer 1 waren bij vele fietsers.
“De F3 is een veelgebruikte woon-werkroute. Dagelijks passeren zo’n 1000 fietsers de ’knikjes’ en hun aantal neemt alleen maar toe. Meer verkeersveiligheid en een vlottere fietsrit, die nu bovendien zo’n 800 meter korter is, heeft een groot effect op het fietscomfort van de vele gebruikers. Een investering van 2,7 miljoen euro die we vanuit het Fietsfonds graag financieren”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.
De Vlaamse overheid en de provincie Vlaams-Brabant dragen elk 50% van de ontwerp- en aanlegkosten en van de grondverwervingen.
P&R-parking langs fietssnelweg
“Met de realisaties wordt de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel aantrekkelijker, een belangrijk element om nog meer mensen te verleiden om de file te ruilen voor de fiets,” zegt Lydia Peeters, Vlaams minister voor mobiliteit. “Daarnaast benutten we de kans die de werken aan de tunnel ter hoogte van station Erps-Kwerps boden om ook de stationsparking in te richten tot een volwaardige P&R-parking.”
De Vlaamse overheid investeerde, in samenwerking met De Werkvennootschap en gemeente Kortenberg 204.485 euro in deze P&R-parking.
Twee fietstunnels, één grote knik en een brugje
De fietstunnels zijn 6 meter breed. Ze werden afgewerkt met FSC-gecertificeerd hout. Aan de tunnel van de Kouterstraat aan het station van Erps-Kwerps is er een fietsherstelzuil voor kleine herstellingen of om banden op te pompen.
De ‘grote knik’, die gevormd werd door de Everbergstraat en Kwerpsebaan tot aan het station van Kortenberg, werd al gedeeltelijk weggewerkt.
Tussen de Everbergstraat en het tractiestation van Infrabel is een nieuwe, 4 meter brede fietssnelweg aangelegd langs de sporen. Via het bestaande wegje takt de F3 opnieuw aan op de Kwerpsebaan. Zodra de afschermingen naar de tuinen van de omwonenden klaar zijn, wordt de route opgesteld voor het fietsverkeer. Aan fietsers wordt gevraagd om de afsluiting te respecteren en nog even via de Everbergstraat te rijden.
Later zal de route langs de spoorweg nog verder aangelegd worden tot aan het station van Kortenberg.
Daarvoor moeten eerst nog enkele gronden verworven worden, wat de nodige tijd vraagt. Om in afwachting daarvan fietsers al een aangenamer traject te kunnen aanbieden, werd het eerste deel nu reeds aangelegd.
Daarnaast werd in het traject tussen de twee fietstunnels een ingreep gedaan ter hoogte van het brugje over de Zuurbeek. De Zuurbeek werd er recht getrokken en een nieuwe brug haalde een onhandige knik uit het F3-traject. De bestaande asfaltverharding werd doorgetrokken over het nieuwe brugje.
Om de route ook ’s nachts veilig toegankelijk te maken, is tussen het station van Erps-Kwerps en het station van Kortenberg ook verlichting voorzien. Er werd gekozen voor dynamische volgverlichting. Dit is verlichting die standaard is gedimd of gedoofd, maar oplicht zodra de sensoren een fietser detecteren.