Kopen doe je ‘Liever Lokaal’
Eindejaarscampagne promoot lokale handel
De provincie Vlaams-Brabant organiseert van 9 december tot 15 januari 2024 haar digitale eindejaarscampagne ‘Liever Lokaal.’ Met deze campagne ondersteunt ze gemeenten die hun lokale handel promoten. 26 gemeenten doen mee.
“Zoals steeds is de eindejaarsperiode voor vele lokale handelaars een topperiode”, zegt Ann Schevenels, gedeputeerde voor economie. “De actie ‘Liever Lokaal’ biedt de gemeenten een standaardpakket om in deze periode de lokale handel extra te promoten. Dit jaar kunnen klanten twee Norta e-bikes, aangeboden door de provincie, winnen. Ook schenken we elke deelnemende gemeente een winkeltrolley, gemaakt door de sociale economie. Die kunnen ze naar believen vullen.”
26 gemeenten gingen in op dit aanbod en meer dan 700 handelaars nemen deel.
Het gaat om Aarschot, Affligem, Asse, Beersel, Bever, Gooik, Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Landen, Liedekerke, Lubbeek, Machelen, Meise, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint Pieters- Leeuw, Steenokkerzeel, Tielt-Winge, Vilvoorde, Wemmel, Wezembeek-Oppem en Zoutleeuw.
Via een promotiecampagne worden de inwoners van de deelnemende gemeenten opgeroepen om lokaal te kopen. Dit jaar loopt de actie volledig digitaal.
De klant downloadt eerst de app ‘ik koop lokaal’ of, in het Hageland, de app ‘Happy Hageland’. Bij elke aankoop, scant de klant vervolgens de unieke QR-code van de handelaar. Hoe meer scans, hoe meer kans op de hoofdprijs, een e-bike.
De deelnemende handelaars zijn zichtbaar via de poster met de slogan ‘Liever Lokaal’ in hun etalage.
“Ook Scherpenheuvel-Zichem neemt deel aan deze actie en vond 60 lokale handelaars bereid om deel te nemen”, zegt Kris Peetermans, schepen van lokale economie. “Onze stad en deelnemende handelaars voorzien een prijzenpot van meer dan 3.000 euro die onder de winnaars zal verdeeld worden.”
Ook het stadsbestuur van Zoutleeuw hecht veel belang aan de lokale economie.
“Het belang van een lokale economie kan moeilijk worden overschat. Ten eerste is zij uiteraard van economisch belang. Maar liefst 68% van de werknemers in Vlaanderen is tewerkgesteld in een KMO. Ten tweede biedt zij een meerwaarde voor de stad en haar inwoners. Of het nu gaat over lokale winkels, de plaatselijke bakker, garage of horeca: stuk voor stuk werken zij mee aan een aangename en levende omgeving voor ons allen. Tenslotte is er voor de lokale handelaars ook een belangrijke rol weggelegd op het vlak van ecologie. Niemand kan beter als hen mee participeren in het korte ketenverhaal. Als klant van een lokale ondernemer beperk je immers de afstand tussen producent en eindconsument en verklein je je ecologische voetafdruk", zegt Carl Kempeneers, schepen van middenstand in Zoutleeuw.
Meer info: https://www.ikkooplokaalinvlaamsbrabant.be/EINDEJAARSACTIE
Ann Schevenels
Alexander Leysen
Frank Ilsbroux