Kansen en uitdagingen van bedrijvenzone Buda in kaart gebracht
De optimalisatiestudie over de bedrijvenzone Buda in Vilvoorde, Machelen en Brussel is afgerond. Hiermee liet de provincie Vlaams-Brabant de kansen, knelpunten en uitdagingen voor deze bedrijvenzone in kaart brengen. Met een visie op de ontsluiting, de groenstructuur en de activiteiten reikt de studie nu voorstellen aan om de situatie te verbeteren. Acties moeten nu zorgen voor de opwaardering van een aantal concrete plekken, voor de reconversie van onderbenutte percelen, de heraanleg van wegen, de aanleg van fietspaden, het openleggen van stukken van waterlopen, het investeren in een groenere omgeving.
Van industriële trekpleister tot desolaat gebied
Buda is de historisch gegroeide bedrijvenzone langs het kanaal Brussel-Willebroek en de spoorlijn Brussel-Antwerpen. Deze zone strekt zich uit over de gewestgrens tussen Brussel en Vlaanderen en over de grenzen van Vilvoorde, Machelen en Brussel. Het gebied heeft een rijke geschiedenis en was tot ver in de 20ste eeuw een trekpleister voor zware industrie.
Vanaf het einde van de jaren ‘70 keerde het tij en sloten talrijke bedrijven hier hun deuren. Met de sluiting van Renault Vilvoorde in 1997 als triest hoogtepunt. Tegelijkertijd bleven heel wat kleinere bedrijven hun werkzaamheden verder zetten of verliep de overgang naar andere activiteiten eerder ‘organisch’, zonder grote aanpassingen aan de omgeving. Dit maakte van Buda een onsamenhangend geheel dat het imago niet ten goede kwam.
Studie legt mogelijkheden op tafel
Om de verschillende ambities voor het gebied te stroomlijnen en kansen te benutten, liet de provincie Vlaams-Brabant een optimalisatiestudie uitvoeren door het consortium van 1010 Architecture Urbanism, IDEA Consult, Witteveen & Bos en TML.
De resultaten liggen nu op tafel.
De studie bracht, vertrekkend van het bestaande ruimtelijke weefsel, de knelpunten, kansen en uitdagingen in kaart voor de ontsluiting, de economische activiteiten en de groenstructuur.
Filedruk verlichten en verkeersoverlast voor bewoners verminderen
Buda is strategisch goed gelegen maar ligt in een gebied met drukke internationale verkeersaders. De studie neemt de verschillende mobiliteitsstromen onder de loep en kijkt welke de beste keuzes zijn om de filedruk te verlichten en de verkeersoverlast voor de bewoners van de omliggende buurten te verminderen. En welke kansen er zijn voor de ontwikkeling van een duurzame economie.
Bestaande economische activiteiten verbeteren en nieuwe aantrekken
Ruimte voor bedrijvigheid is schaars in Brussel en de Noordrand. In de zones van Buda is het een uitdaging om de ruimte voor bedrijvigheid te optimaliseren en te intensifiëren. De studie illustreert een aantal principes die ook rekening houden met wat vandaag waardevol is.
Aanwezige groen behouden
Buda is hoofdzakelijk een bedrijvenzone en de mogelijkheden voor de ontwikkeling van natuur- of parkgebieden lijken op het eerste zicht beperkt. Toch is het belangrijk om de groenstructuur te versterken om zo in te spelen op de klimaatsvraagstukken, het welbevinden van de werknemers en bewoners en het herstellen van de biodiversiteit.
Met een visie op de ontsluiting, de groenstructuur en de activiteiten geeft de studie nu een divers gamma van optimalisatievoorstellen. Dit zijn suggesties voor alle partners, die actief zijn op het terrein om Buda, een stapje dichter bij de gewenste toekomst te brengen. Acties moeten zorgen voor de opwaardering van een aantal concrete plekken, voor de reconversie van onderbenutte percelen, de heraanleg van wegen, de aanleg van fietspaden, het openleggen van stukken van waterlopen, het investeren in een groenere omgeving.
Fundament voor opwaardering Buda gelegd
“Dankzij deze studie kunnen we nu aan de slag gaan en een sterk fundament leggen voor de opwaardering van de bedrijvenzone Buda”, zegt Ann Schevenels, gedeputeerde voor ruimtelijke planning. “We hopen nu dat onze partners in deze visie een inspirerend verhaal vinden en hefbomen om van Buda een ambitieuze en aangename werkomgeving te maken.”
De opwaardering van een historisch gegroeid ruimtelijk weefsel is complex en kan alleen succesvol zijn als de partners voldoende met elkaar in overleg gaan en samen aan hetzelfde zeel trekken. Tijdens de studie werd veel tijd geïnvesteerd in het samenbrengen van overheden, het middenveld, grondeigenaars en bedrijven.
“Ook na de studie zal het belangrijk zijn dat de partners blijven samenkomen en met de neuzen in dezelfde richting staan om tot actie te komen", besluit gedeputeerde Tom Dehaene. “Daarom zullen we, samen met de stad Brussel, ook het komende jaar de bestaande samenwerking van BUDA+ verder coördineren.”
De intergewestelijke samenwerking BUDA+ wordt getrokken door de provincie Vlaams-Brabant en de stad Brussel, samen met de partners departement Omgeving (Vlaamse overheid), perspective.brussels, stad Vilvoorde, gemeente Machelen, POM Vlaams-Brabant, citydev.brussels, OVAM, De Vlaamse Waterweg, port.brussels, Brusselse Havengemeenschap, BECI, VOKA Kamer van Koophandel en VOKA Metropolitan.
Meer info over het project: https://www.vlaamsbrabant.be/nl/ruimtelijke-planning/projecten/territoriaal-ontwikkelingsprogramma-top-noordrand#toc-0--2
Ann Schevenels
Tom Dehaene
Nele Tierens
Frank Ilsbroux