Horeca is fan van streekproducten
Resultaten onderzoek bekendheid Hagelandse streek- en hoeveproducten bij horeca en logies

Streekproducten Vlaams-Brabant en Toerisme Vlaams-Brabant hebben een onderzoek gedaan bij horecazaken en logiesuitbaters naar de bekendheid en het gebruik van Hagelandse streek- en hoeveproducten in hun zaak. Daaruit blijkt dat deze producten gekend en geliefd zijn, maar dat er nog veel kansen liggen om er meer mee aan de slag te gaan. Een manier om de bekendheid van streek- en hoeveproducten te vergroten, is directe contacten tussen leveranciers en bedrijven. Op 28 april vond dan ook een Straffe Streek Beurs plaats waarbij 38 streek- en hoeveproducenten hun producten voorstelden aan zaakvoerders van horeca en logies.
In het kader van het project ‘Breng straffe smaak in je zaak’ werd, met steun vanuit LEADER Hageland, Europa en de provincie Vlaams-Brabant een enquête uitgevoerd bij horecazaken in Vlaams-Brabant.
“Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de bekendheid, het gebruik en de interesse in Hagelandse streek- en hoeveproducten binnen de horeca”, zegt Monique Swinnen, voorzitter van LEADER Hageland en bestuurslid van Streekproducten Vlaams-Brabant.

Resultaten van het onderzoek
In het totaal reageerden 84 horecabedrijven op de enquête.
Hierbij de belangrijkste inzichten:
- 71% kent Hagelandse streek- of hoeveproducten
- 65% kent Hagelandse wijnen
- 87% is geïnteresseerd om meer te werken met Hagelandse streek- of hoeveproducten
- 70% (top +2) vindt het belangrijk om Hagelandse producten op de menu te hebben
- 62% van de niet-gebruikers haalt het feit dat ze geen contacten hebben met producenten aan als reden
- 55% gebruikt Hagelandse producten in hun gerechten of drankenkaart
- 70% van de gebruikers hebben streekbieren op de menu – 46% sappen – 41% wijnen
- 26% is op zoek naar lokale wijnen
- 63% van de gebruikers bestelt rechtstreeks bij de producent
- Voordelen gebruik Hagelandse producten door gebruikers:
- 87%: steunen van de lokale boeren en producenten
- 80%: positief imago voor je zaak (hecht waarde aan kwaliteit, duurzaamheid en lokale gemeenschap)
- 63%: de unieke smaken van Hagelandse streek- en hoeveproducten
- Uitdagingen gebruik Hagelandse producten door gebruikers:
- 43%: levering van Hagelandse producten is complexer dan het bestellen bij gevestigde leveranciers
- 35%: Hagelandse producten zijn duurder dan massaal geproduceerde alternatieven
- 35%: te weinig winstmarge
- 87% zegt dat hun klanten (zeer) positief reageren op het feit dat ze Hagelandse producten gebruiken
- 50% ervaart een toename van de vraag naar lokale producten
- 83% gebruikt het feit dat ze Hagelandse producten serveren in hun marketing/communicatie
- 63% vermeldt gebruik op kaart & 50% via sociale media en 29% op website
- Verwachtingen in verband met gebruik: Er is een sterke behoefte aan praktische oplossingen, zoals een centraal bestelplatform, betere informatievoorziening, en competitieve prijzen. Directe contacten en samenwerking met producenten kunnen horecazaken helpen om meer Hagelandse streek- en hoeveproducten te integreren in hun aanbod.
- 76% overweegt een menu met Hagelandse producten
- Motivatie: de combinatie van steun aan de lokale gemeenschap, klanten-tevredenheid, kwaliteit, ecologische voordelen en marketingmogelijkheden maakt het aantrekkelijk om Hagelandse streek- en hoeveproducten te integreren in het menu.
- Nood aan extra ondersteuning:
- 52%: een online overzicht van beschikbare producenten en producten
- 49%: regelmatige updates over nieuwe leden/producten
- 49% kent Streekproducten Vlaams-Brabant 47% heeft interesse om zich aan te sluiten bij de werking van Streekproducten Vlaams-Brabant
“De resultaten van het onderzoek tonen aan dat onze streek- en hoeveproducten ingeburgerd zijn bij de horeca. Maar er is duidelijk nog marge om te groeien”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor landbouw, streekproducten en toerisme. “Door een vereenvoudiging van bestellingen en het beter informeren over de producten kunnen we het gebruik van deze producten nog stimuleren.”
Aanbevelingen voor horecazaken
Op basis van het onderzoek doet Streekproducten Vlaams-Brabant ook een aantal aanbevelingen:
Integreer Hagelandse producten in het menu
- overweeg een menu met Hagelandse producten: zo steun je lokale producenten en bezorg je klanten een straffe beleving met unieke en kwaliteitsvolle smaken
Gebruik uw hart/passie voor lokale producten in eigen communicatie:
- Benadruk het gebruik van Hagelandse producten in de communicatie en werk zo aan een positief imago
Breng Hagelandse producten in uw zaak:
- Bestel rechtstreeks bij producenten om de relatie met deze producenten te versterken.
- Werk samen met Kortom Leuven of Sterk in Streek waar je verschillende producten kan bestellen
“Ook direct contact tussen de streek- en hoeveproducenten en de zaakvoerders van horeca en logies is belangrijk. Dit blijkt ook duidelijk uit het onderzoek. Daarom hebben we een Straffe Streek Beurs, een B2B-evenement, georganiseerd op 28 april in het wijnkasteel Vandeurzen in Linden”, besluit Paul Vleminckx, voorzitter van Streekproducten Vlaams-Brabant.

Alle cijfers van dit onderzoek kan je in:
23042025 Resultaten horeca.pdf
PDF 2.1 MB

Tom Dehaene
Monique Swinnen
Joke Gilles
Pierre-Bernard Van Acker
Frank Ilsbroux