Blauwe fietsen in station Zaventem
Vanaf 15 november staan er 12 Blue-bikes in de fietsenstalling van het station van Zaventem (kant Heldenplein) ter beschikking van de pendelaars. De fietsen helpen de treinreizigers om de laatste kilometer(s) te overbruggen tussen het station en bv. de werkplek. Een Blue-bike ontlenen kost 1,15 euro per dag.
Een snelle oplossing voor de laatste km(s)
De eindbestemming van veel pendelaars ligt vaak verder dan waar de trein hen brengt. Om die laatste kilometer(s) vlot, snel en comfortabel te overbruggen, is er Blue-bike. Dankzij dit fietsverhuursysteem verplaatst men zich op de meest snelle, flexibele en aangename manier zonder file- en parkeer-problemen. Men vindt de blauwe stadsfietsen in heel België aan 60 trein-, tram- en busstations en enkele P&R's. Vanaf nu dus ook in de fietsenstalling van het station van Zaventem (kant Heldenplein).
Hoe werkt het systeem?
Hoe ontlenen? Een Blue-bikekaart bestelt men online of in een fietspunt tijdens de kantooruren om meteen te kunnen vertrekken. Men vindt ook steeds instructies op de Blue-bike website of app per locatie. Leg de Blue-bikekaart op de kaartlezer van de automaat en maak de Blue-bike los met de vrijgegeven sleutel.
Hoe terugbrengen? Steeds naar dezelfde locatie als waar men hem ontleende. Maak de Blue-bike vast in het Blue-bikerek. Lees de zwarte sleutelpen op de lezer van de Blue-bikeautomaat.
Hoe betalen? De kost voor het ontlenen van een fiets bedraagt 1,15 euro per rit van 24 uur en 12 euro lidgeld/jaar. Via het derdebetalersregeling dragen de gemeente Zaventem en de Vlaamse Overheid elk 1 euro bij per uitleenbeurt. Hierdoor kan de ontlener genieten van deze scherpe dagprijs. Men ontvangt maandelijks een rittenoverzicht en de betaling gebeurt automatisch via domiciliëring.
Waarom zet de gemeente Zaventem in op Blue-bikes?
Elke Blue-bike rit houdt potentieel een wagen weg uit in het centrum van de gemeente. De blauwe fietsen dragen dus bij aan meer verkeersveiligheid, gezondere lucht, de gemeentelijke klimaatdoelstellingen en zorgen bovendien voor minder parkeer- en file druk. De maatschappelijke baten van fietsgebruik zijn zeer groot. Elke 100 kilometer met een gewone fiets levert een besparing voor de gezondheidszorg op van 43 euro (Bij deze besparing is al rekening gehouden met de maatschappelijke kosten). Dat bleek uit de studie ‘Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen: actualisering 2016’ van Transport & Mobility Leuven, in opdracht van MIRA, Milieurapport Vlaanderen.
Ook enkele bedrijven in de gemeente zijn al langer vragende partij voor het systeem. Door gebruik te maken van de Blue-bikes kunnen heel wat werknemers vlot op hun werkplek geraken met het openbaar vervoer. Dat is een win-win voor zowel de werkgever als de werknemers: minder nutteloze tijd en frustratie in de file, meer werknemers die op tijd op het werk arriveren én bovendien gezondere werknemers doordat ze meer bewegen in de frisse buitenlucht.
Bovendien kon de gemeente Zaventem rekenen op financiële steun van de provincie Vlaams-Brabant voor 80% van de investeringskost van het Blue-bikepunt.
'We investeren 19.676 euro in de opening van dit Blue-Bike punt. De gemeentebesturen dragen 20% van de investeringskosten en zorgen voor het onderhoud en de goede werking. De provincie Vlaams-Brabant geeft een subsidie aan 8 gemeenten in de Vlaamse rand voor vernieuwende fietsprojecten', zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.
Ook de gemeente Zaventem reageerde op een oproep van de provincie Vlaams-Brabant om proefprojecten op te zetten die de overstap van de fiets op het openbaar vervoer in de rand stimuleren.
Blue-bike is een initiatief van NMBS, B-parking, De Lijn, FIETSenWERK en TEC, met financiële ondersteuning van de Vlaamse Overheid.