142.928,75 euro voor nieuwe fietspaden in Roosdaal
De provincie Vlaams-Brabant geeft een subsidie van 142.928,75 voor de aanleg van een fietspad langs de Kraanstraat in Roosdaal.
De provincie Vlaams-Brabant betaalde 66.076,11 euro na de afronding van de werken aan de fietspaden in de Kraanstraat in Roosdaal. Bij de start van de werken in 2017 betaalde de provincie al 76.852,64 euro uit. Dit brengt het totale subsidiebedrag op 142.928,75 euro.
De Kraanstraat is een belangrijke verbindingsweg doorheen de gemeente Roosdaal. De weg wordt onder meer gebruikt voor verkeer komende van Liedekerke richting N285.
Er geldt een snelheidsregime van 50km/u. Maar de gereden snelheid werd als onaangepast ervaren. Er waren smalle betonstroken, die gebruikt werden als informele fietspaden, maar deze situatie was niet veilig en comfortabel.
De Kraanstraat heeft nu nieuwe fietspaden aan beide zijden van de rijweg over een afstand van ca. 880 meter. De fietspaden zijn verhoogd en aanliggend aan de rijweg. Ze zijn uitgevoerd in asfalt met een breedte van 1,75 meter.
De rijweg werd versmald naar 6 meter inclusief de goten en er werden twee rijwegversmallingen aangelegd.
Investeren in fietsen
‘Fietsen is één van de manieren om het fileprobleem in onze regio aan te pakken. Bovendien is het gezond en goed voor het milieu’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. ‘We willen daarom zoveel mogelijk Vlaams-Brabanders de fiets op en moedigen gemeenten financieel aan om nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Dat is een gemeente-overschrijdend netwerk dat woonkernen, scholen, winkelcentra en bedrijventerreinen met elkaar verbindt’.
Fietsfonds helpt gemeenten
De subsidies voor deze fietspaden komen uit het Fietsfonds. Fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsnetwerk, die voldoet aan een aantal normen rond comfort, breedte en inrichting, kan daardoor tot 90% gesubsidieerd worden.
Het Fietsfonds is een overeenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en het Vlaams Gewest. De provincie subsidieert 40% van de kosten van de fietsinfrastructuur. Vlaanderen stelt hier sinds het voorjaar van 2018 nog eens 50% tegenover.